Alla inlägg den 27 januari 2009

Av Tin - 27 januari 2009 22:55


Ska snart krypa ner i min renbäddade säng och INGEN klocka ringer i morgonbitti! Min tredje och sista lediga dag i morgon.


Tack för alla besök idag!

Ha det så gott!

Av Tin - 27 januari 2009 20:00


Nu ska vi åka till en gammal lanthandel och köpa tapeter.

Den är liten, denna lanthandeln, men har allt som tänkas kan och även, tapeter. De har alltid 25% rabatt och det är ju bra.


Vi ska köra längs en slingrade väg ett par mil in i skogen. Vägen är smal och dessutom väldans lerig så bilen lär vara brun innan vi kommer fram.

Flera små byar ska vi köra förbi innan vi är framme. Alla med konstiga namn som Ödemåla, Granhult och många fler.


Då är vi framme och visst är bilen skitig! Här är Sälleryds lanthandel som funnits i massor med år och generationer.



Det är en liten lanthandel som innehåller allt som tänkas kan. På nedre botten finns det livsmedel, mattor, dukar, TV-apparater mm. Men vi ska upp på vinden, men var är nu dörren dit......hmmm.....jo där!



Vindstrappan är brant och är det 70-tals tapeter på väggarna?



Flaxa inte med armarna nu! Så du river ner prylarna som står packade på hyllorna.



Här kan du hitta allt som är annorlunda....eller omodernt, snyggt eller fult men mest billigt.


Nu till tapeterna och jag tror att här finns alla tapeter som någonsin har kommit till denna handel. Jag fattar inte att de får plats!



Det här är bara en liten hörna vi ser men packat är det!



Från vilket årtal kommer dessa?



Eller dessa?

Blir nu inte oroliga. Jag ska nog hitta tapeter till mig. Jag lovar.



Oj då! bara det inte börjar brinna. Då får vi vara snabba att röja undan alla rullarna.

Men kolla här nu då! En sådan "tapet" hade min kompis och himmel vad avundsjuk jag var. Men när mamma och pappa gjorde fint i mitt rum med gulblommiga tapeter och en brun heltäckningsmatta var jag helnöjd!



I dag var på jakt efter en fondtapet till sovrummet och med ett trollspö trollar ägarinnan fram de modernaste moderna. En svart, jättesnyggt mönster och jag blir helnöjd med mitt val. Jag ska visa en annan gång!


Ja ha, då var jag nöjd och glad! Ska vi ta en liten sväng in i "prylhyllorna". Du har ju inte köpt något än!



Undra om dessa inte fanns här nar jag var liten....hmm....men de har nog höjt priset lite sedan dess.


Den var ju lite gullig...undra om det får plats ett par kilo mjöl i den?



Porslin finns här i massor! Riv inte ner något nu. här är väldans trångt.



Har du fortfarande inte köpt något! Men ett par träskor då?



Det är kul att gå här och hitta allt möjligt och omöjligt.

Tänk att det finns en gammal lanthandel kvar i alla fall.

Nu ska jag betala och åka hem.

Vi går ner igen.



Va, tror du inte att bensinen räcker? Hade jag så lite i tanken, men du det är ingen fara....vi bara tanka vid macken mitt emot ;)




Av Tin - 27 januari 2009 13:15

Sköter du om dina fötter? Lätt att glömma dem under vintern. Man tar på sig sockar och så är det bra med det.

Men "gubben" kanske påminner och säger, "vilka rispiga fötter du har".


Nu har jag skött om mina. Suttit i fotbad en stund och det är ju sååååå skönt. Mina fötter ska ju hålla för att gå flera mil i veckan så det här är som balsam för dem.


Ett tips! Fila inte fötterna! Ju mer du fila ju värre blir de.

Det bästa för fötterna är att smöja, smörja och smörja dem, varje dag. Då håller de sig mjuka och förhårdnader försvinner.


Så där ja, nu kommer jag att gå på lätta fötter!


Av Tin - 27 januari 2009 10:06

Har ni sett solen? Skicka hit den omedelbart i så fall!

Det här trista vädret "kryper under skinnet på mig" och jag den lilla lust jag hade, liksom sakta försvinner i dimman.


Jag hoppas mannen kommer hem lite tidigt idag så vi kan åka och titta på tapeter. Vi ska åka rakt in i skogen till en liten lanthandel och där säljer de allt mellan himmel och jord. Jag förstår inte hur de får plats med allt, men som sagt, när man går bland alla prylar så får man inte flaxa med armarna.


Tapeter har de i massor! Allt från det senaste till de tapeter som fanns när de öppnade någon gång på 1800-talet eller nja den fanns när jag föddes och det är länge sedan!!! ;) Det är lite spännande och de har alltid bra priser!


Sovrummet måste få "ett lyft" och nu ska vi sätta i gång.

Jag ser resultatet i mitt huvud och blir det så blir jag mer än nöjd.


Oavsett sol eller ej måste jag byta rent i sängarna och tvätta, dammsuga och skura toaletter.


Vart jag mig i världen vänder, sätts hushållsbestyren i mina händer!!!



Ovido - Quiz & Flashcards