Direktlänk till inlägg 27 januari 2009

Följ med till Lanthandeln

Av Tin - 27 januari 2009 20:00


Nu ska vi åka till en gammal lanthandel och köpa tapeter.

Den är liten, denna lanthandeln, men har allt som tänkas kan och även, tapeter. De har alltid 25% rabatt och det är ju bra.


Vi ska köra längs en slingrade väg ett par mil in i skogen. Vägen är smal och dessutom väldans lerig så bilen lär vara brun innan vi kommer fram.

Flera små byar ska vi köra förbi innan vi är framme. Alla med konstiga namn som Ödemåla, Granhult och många fler.


Då är vi framme och visst är bilen skitig! Här är Sälleryds lanthandel som funnits i massor med år och generationer.



Det är en liten lanthandel som innehåller allt som tänkas kan. På nedre botten finns det livsmedel, mattor, dukar, TV-apparater mm. Men vi ska upp på vinden, men var är nu dörren dit......hmmm.....jo där!



Vindstrappan är brant och är det 70-tals tapeter på väggarna?



Flaxa inte med armarna nu! Så du river ner prylarna som står packade på hyllorna.



Här kan du hitta allt som är annorlunda....eller omodernt, snyggt eller fult men mest billigt.


Nu till tapeterna och jag tror att här finns alla tapeter som någonsin har kommit till denna handel. Jag fattar inte att de får plats!



Det här är bara en liten hörna vi ser men packat är det!



Från vilket årtal kommer dessa?



Eller dessa?

Blir nu inte oroliga. Jag ska nog hitta tapeter till mig. Jag lovar.



Oj då! bara det inte börjar brinna. Då får vi vara snabba att röja undan alla rullarna.

Men kolla här nu då! En sådan "tapet" hade min kompis och himmel vad avundsjuk jag var. Men när mamma och pappa gjorde fint i mitt rum med gulblommiga tapeter och en brun heltäckningsmatta var jag helnöjd!



I dag var på jakt efter en fondtapet till sovrummet och med ett trollspö trollar ägarinnan fram de modernaste moderna. En svart, jättesnyggt mönster och jag blir helnöjd med mitt val. Jag ska visa en annan gång!


Ja ha, då var jag nöjd och glad! Ska vi ta en liten sväng in i "prylhyllorna". Du har ju inte köpt något än!



Undra om dessa inte fanns här nar jag var liten....hmm....men de har nog höjt priset lite sedan dess.


Den var ju lite gullig...undra om det får plats ett par kilo mjöl i den?



Porslin finns här i massor! Riv inte ner något nu. här är väldans trångt.



Har du fortfarande inte köpt något! Men ett par träskor då?



Det är kul att gå här och hitta allt möjligt och omöjligt.

Tänk att det finns en gammal lanthandel kvar i alla fall.

Nu ska jag betala och åka hem.

Vi går ner igen.



Va, tror du inte att bensinen räcker? Hade jag så lite i tanken, men du det är ingen fara....vi bara tanka vid macken mitt emot ;)




 
 
Ingen bild

Persilja

27 januari 2009 21:44

Haha koden var "xtas", passande!!! För jag skulle fallit i just extas om jag varit med dig. VARFÖR var du tvungen att bo i KARLSKRONA??? Guuud så härlgit att få botanisera i den lanthandeln!!!!!!!!!!

 
Singo

Singo

27 januari 2009 21:50

Tack för retro-bilderna!
Nästan lika trevliga som Sisterdiscos!
Förresten har jag nod varit i den lanthandeln också...
En gång för typ tjugotvå år sedan!
Närmre bestämt!

http://singo.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

27 januari 2009 21:57

Vilken härlig lanthandel ; )))))
Jo, migrän kan det vara! Det har jag ibland ; (
Precis som du skrev, först lite "vågskvalp" i ögonen och sedan huvudvärk!

Sov gott!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Kristina

Kristina

27 januari 2009 22:07

Det var en riktigt mysig affär. När jag var liten hade mina föräldrar en lanthandel i det huset jag bor i nu. Där fanns allt mellan himmel och jord, fast inte tapeter!! Vi har lite grejer kvar på vinden, ganska mysiga att kolla på ibland. När vi är ute och kör med våran husbil i de krokarna får vi nog ta en sväng dit.
Kram

http://kristinas.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

27 januari 2009 22:08

Glömde berätta hur gammal hon är ; )
Hon fyller 13 år i april ; )

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

27 januari 2009 22:21

Tack för tipset = )
Är det okej att jag länkar till din blogg från min?

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Sister Disco

Sister Disco

27 januari 2009 22:25

åh, där har jag ju varit förut! Dock kände jag inte till pryl/tapethörnan då. Jag måste dit. Och jag älskade den bruna tapeten med rosa blommor!
kram.

http://sisterdisco.blogg.se

 
Mita

Mita

28 januari 2009 06:52

Sällerud, dit får det bli en tur!
Verkar ju vara en supermysig lanthandel

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
Eva å Kira

Eva å Kira

28 januari 2009 13:51

åååååååå vilken härlig affär! tackar för trippen :0) *mer bilder vill vi se* :0)

http://hexkatterhimlahundar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tin - 24 november 2009 12:18

Att skriva här i bloggen har varit väldans kul...men var sak har sin tid eller hur? Jag borde ha väldans spännande saker framöver att skriva om men det tänker jag inte göra...   Jag har fått ett nytt jobb som teamledare och det ska bli så spänn...

Av Tin - 18 november 2009 23:14


Min lilla prinsessa...         

Av Tin - 18 november 2009 23:07


Visst är jag en snygging....        Harry...mattes bus! ...

Av Tin - 3 november 2009 18:19


   Lisa och Harry   Snällt sitter de nyklippta vovvarna och väntar på matte som gör sig redo för en promenad.     ...

Av Tin - 3 november 2009 10:06

Lisa är den förståndige av hundarna och hon vet så väl vad som är på gång...klippning. Då har man ju inte så bråttom in precis, nä då, då kan man springa i trädgården, vara väldans upptagen och jag kan ropa mig hes...för hon hör inte...vill inte... ...

Ovido - Quiz & Flashcards