Alla inlägg under mars 2009

Av Tin - 5 mars 2009 14:12

När jag vaknade i morse och ser våra hundar ligga och sova så tänkte jag....Vad bra de har det med tanke på den förtrvivlade hund vi hörde i natt.

Här ligger de vid mattes fötter och ha det så gott!


Men nu är det slut på friden, upp och hoppa för matte har jobb "att göra".

Möte under förmiddagen med att planera en kvalitetsmässa i höst med temat "Det bästa mötet".

Att kunna möta och bemöta andra människor på ett bra sätt, är en konst. Jag påstår att alla kan, med lite träning, lära sig detta och det genom att granska sig själv.

Är jag en person som förmedla förtroende, glädje, förståelse, är en bra "lyssnare" och kan ta kritik?


Att jobba i äldreomsorgen innebär en massa möten varje dag. Arbetskamrater emellan, vårdtagarna, annhöriga och alla andra som besöker boendet. Hur kan vi göra för att dessa möten ska bli så bra som möjligt? En bra föreläsare söker vi, som kan på ett bra och lättsamt sätt förmedla, det bästa mötet.


Teater ska vi naturligtvis ha så nu ska jag sätta mig och skriva ihop ett manus om just "Det bästa mötet" eller om jag ska vända på det.....hmmm...

Har du några bra tips???



Av Tin - 5 mars 2009 13:39


I går kväll var jag så där skönt trött som man blir av att varit ute mycket under dagen. Så gott att krypa ner mellan lakanen och det tog inte många minuter förren jag somnade.......och vaknade av.....


Jag slog genast upp de blå och tänkte...jisses!!! Har vi glömt att släppa in hundarna...har vi glömt de stackarna kvar ute i den...


...mörka natten!


Så förvirrad har jag inte blivit...än, tack och lov! Båda hundarna låg vid mina fötter.

Det är en stor hund förstår jag och det alldeles utanför. Men vad är detta?


 Vi försöker att kuna se ut i mörkret men ser ingen hund. Grannarna tänder sina lampor och har säkert blivit väckta precis som vi.

Vi förstår att hunden är på tomten snett bakom oss och den skäller oavbrutet, en timma mitt i natten.

 Då hör vi en bil köra in på den tomten och en arg röst som säger, gå in med dig och sedan blev det alldeles tyst.

Försök att somna efter detta den som kan. Jag tyckte det skällde i mitt huvud hela natten.


Kan undra varför hunden var ensam ute, när ägaren inte var hemma. Eller hade den låst upp dörren själv och gått ut...Vad är det för nyinflyttade grannar kan man undra som inte har bättre koll på sina djur!!!

Av Tin - 4 mars 2009 17:13


Medan jag suttit här en stund har....


 ....Lisa och...


...Harry, roat sig med att leta godis i tidningsbollar. För att göra det lite roligare la jag dessa i tomma havrefraspaket.

Nu ligger de och sover på varsin fäll och jag måste sätta fart med kvällsmaten. Jag tror vi tar och festa till det med...köttfärssås och spagetti ;) Det är ju inte så ofta...*harklar mig*....fick nog något i halsen ;)


Hur som helst är det gott och duger alldeles utmärkt en onsdag. Snabbt går det också och det gillar jag.

Men gisses så här ser ut! Sönderrivna tidningar över hela köksgolvet! Men det som sagt får jag ta. Vad gör man inte för att aktivera hundar!!!


Av Tin - 4 mars 2009 16:16

Oj vad mycket frisk luft jag fått denna dag! Det gäller verkligen att passa på när det "är väder". "En hundarna och jag dag" kan man kalla den.


Jag fick ett väldigt intressant telefonsamtal i dag. En förfrågan om att utbilda sommarvikarier i omvårdnad med focus på värdegrund. Det här tycker jag är så fantastiskt kul, klart att jag svarar ja.


Jag har ju mitt ordninare jobb och trivs där, men när jag får andra uppdrag känner jag hur liksom börjar "leva". Det är svårt att förklara den känslan. Jag skulle vilja ha ett jobb där jag är ute och "stötta" arbetslagen på heltid i deras arbete därför blir jag så glad när chefer vill ha min hjälp. Jag bara älskar dessa utmaningar!





Av Tin - 4 mars 2009 10:00




Solen skiner och det verkar bli en riktigt skön vårdag.


Vilken tur för mig som har en ledig dag så här mitt i veckan.



Det är lite lyxigt att vara ledig en "vardag". Jag och hundarna blir ensamma hemma och kan göra vad vi har lust med. Under morgonpromenaden gick jag och tittade efter vårtecken. Växtligheten är på gång. Inte någon av de som stog och vänta på bussen hade mössa, absolut ett vårtecken...En man eldade gammalt ris, det är ett vårtecken.

Jag ser en kondom liggandes på marken och fundera....kan det vara ett vårtecken...hmmm....


Men fågellivet var nog det bästa denna morgon! Det inte bara syns att det är vår, det hörs också!!!



Av Tin - 3 mars 2009 21:38


I dag mina vänner vi haft Rock´n roll på äldreboendet! Det trodde ni inte va? Men tiderna har förändrats och det börjar faktiskt bli riktigt modernt på äldreboendet idag.


När jag började jobba, för många år sedan, gick alla tanter i klänning och höll stenhårt i sin handväska men hon finns knappast längre. Nu går de flesta i byxor och gillar moderna kläder och vill vara snygga i håret. Handväskan ligger väl i någon garderob eller kanske på hatthyllan.

 Det dröjer nog inte länge förren vårtagaren har sin dator med sig och sitter och bloggar om dagarna ha ha....


Var det sång och musik bestod den alltid av religiösa sånger och det kan ju vara lite dystert för alla handlar om "staden ovan molnen".


Nå väl, i dag hade vi bjudit in en musiker som men datorns hjälp hade kanon bra musik till sina sånger och så rätt vad det var, drog han i gång med en Rock´n roll låt....


....Jag måste erkänna att jag blev lite nervös, men när jag ser alla fötter som stampa takten och bara leenden så känner jag Yes!!!

Nu har Rock´n rollen kommit till äldreboendet! Ja men är det inte fantastiskt!





Av Tin - 3 mars 2009 21:02

Efter kvällsrundan med hundarna stog sonen och väntade redo att springa. Okey, jag kommer tydligen inte undan.

Men jag har ju lovat och ett löfte ska man hålla.


Jag bytte snabbt om till löparskor och så tog vi var sin hund och började jogga. Lisa tyckte detta var jättekul men tyckte väl att jag sprang för söligt och täckte ge järnet.


Nä du min lilla dam, här håller du jämna steg med matte!

Vi sprang runt vårt "lilla" kvarter och det gick riktigt bra.

Så dålig kondis har jag ju inte!

Hur som helst är det bra för både hundar och ungdomar att ut och springa och även för mig antar jag.


Av Tin - 3 mars 2009 20:58


Jag är med i en tävling hos Tuna Luna och har chans att vinna detta kanonsnygga hundtäcke. Var med du också!


Ovido - Quiz & Flashcards