Alla inlägg den 5 mars 2009

Av Tin - 5 mars 2009 20:55


Vi har tagit hem massor med sten till trädgården.

Som de här små fina stenarna....


Släta, fina stenar som slipats av havet. De ligger på en gammal havsbotten där sanden är vit och len. Havet finns här inte längre, men stenarna finns där. Man får gräva lite för att hitta dem och det bara på ytan som väl är för det sägs att skepp flöt i land här och alla ombord hade dött av pesten och begravdes här. Men jag tror inte att de ligger precis där jag hittar stenen....eller?



Ölandstenen på innegården gillar jag. Denna grå sten är tjock och tung. Min man la den själv vilket han gjorde bra förutom att han tappade en på tån.....och resultatet fattar ni säkert.


Sedan kan man ju göra lite kul med sten...


 


Varför inte stenkatter eller....


Av Tin - 5 mars 2009 20:14


Nu längtar man verkligen efter att sätta spaden i jorden och fixa i trädgården. Nu ser den mest skräpig och eländig ut. Men jag lovar....den kommer att grönska!

Jag klipper inte ner något under hösten så det är en del att rensa i rabatterna och det bara kliar i fingrarna att få sätta igång!


Är det fint väder är hundarna och jag ute så mycket vi kan. Man rensa, sår och plantera och så kommer belöningen.......en kopp kaffe på en skön

plats i trädgården...

Där sitter man och njuter av det man gjort och känner sig så nöjd.


Vet ni vad detta är för träd?



Det här är mitt "eget" valnötsträd som jag från en valnöt, köpt vid jul, drivit upp själv. Jag är lite stolt att jag klarade det för det är inte alldeles lätt.


Valnöten har stått ute några vintrar och klarar sig fint.

Som sagt, jag tog fem valnötter en jul och la dem i frysen för de måste ha en frostperiod för att gro. Att jag la dem där var mitt eget påfund för vi har inte så kalla vintrar.

Jag tog fram dem på våren och planterade dem i var sin kruka och jag blev jätteglad att en av fem nötter hade börjat gro.

Det växer väldigt sakta men det är lite kul att ha ett "eget" och annolunda träd i trädgården.



Av Tin - 5 mars 2009 16:24


Jag har blivit utmanad av Singo att svara på följande frågor.


Fyra TV-program jag bruka se:

*Let´s Dance

*24

*Nyheterna

*Mannen som pratar med hundar


Fyra saker jag gjorde i går:

*Promenader (i flertal. jag har ju hundar :)

*Dammsög (Inga hade ledig dag ;)

*Lagade mat

*Hade ledig dag och ville inte göra mer


Fyra saker jag längtar till:

*Sol och värme

*Att få börja jobba i trädgården

*Grillkvällar

*Tjejträffen


Fyra saker som står på min önskelista:

*Att få jobba med det jag är bäst på

*Att alla får vara friska och krya

*Att åka till Paris och handla vårkläder

*Att bara få må gott!!!


Fyra saker jag tycker om att göra:

*Utveckla och inspirerar

*Skapa vad som helst

*Spela teater

*Bara ha så jättekul!!!


Fyra saker jag avskyr:

*Offentliga toaletter

*När någon inte tala sanning

*Sura miner

*Översittare


Fyra saker jag åt i går:

*Fraskuddar med banan och mjölk

*Mörk choklad

*Spaggeti och köttfärssås

*Grahamsbröd


Ja så här blev mina svar, lite snabbt nedskrivna men det får duga!

Av Tin - 5 mars 2009 14:12

När jag vaknade i morse och ser våra hundar ligga och sova så tänkte jag....Vad bra de har det med tanke på den förtrvivlade hund vi hörde i natt.

Här ligger de vid mattes fötter och ha det så gott!


Men nu är det slut på friden, upp och hoppa för matte har jobb "att göra".

Möte under förmiddagen med att planera en kvalitetsmässa i höst med temat "Det bästa mötet".

Att kunna möta och bemöta andra människor på ett bra sätt, är en konst. Jag påstår att alla kan, med lite träning, lära sig detta och det genom att granska sig själv.

Är jag en person som förmedla förtroende, glädje, förståelse, är en bra "lyssnare" och kan ta kritik?


Att jobba i äldreomsorgen innebär en massa möten varje dag. Arbetskamrater emellan, vårdtagarna, annhöriga och alla andra som besöker boendet. Hur kan vi göra för att dessa möten ska bli så bra som möjligt? En bra föreläsare söker vi, som kan på ett bra och lättsamt sätt förmedla, det bästa mötet.


Teater ska vi naturligtvis ha så nu ska jag sätta mig och skriva ihop ett manus om just "Det bästa mötet" eller om jag ska vända på det.....hmmm...

Har du några bra tips???



Av Tin - 5 mars 2009 13:39


I går kväll var jag så där skönt trött som man blir av att varit ute mycket under dagen. Så gott att krypa ner mellan lakanen och det tog inte många minuter förren jag somnade.......och vaknade av.....


Jag slog genast upp de blå och tänkte...jisses!!! Har vi glömt att släppa in hundarna...har vi glömt de stackarna kvar ute i den...


...mörka natten!


Så förvirrad har jag inte blivit...än, tack och lov! Båda hundarna låg vid mina fötter.

Det är en stor hund förstår jag och det alldeles utanför. Men vad är detta?


 Vi försöker att kuna se ut i mörkret men ser ingen hund. Grannarna tänder sina lampor och har säkert blivit väckta precis som vi.

Vi förstår att hunden är på tomten snett bakom oss och den skäller oavbrutet, en timma mitt i natten.

 Då hör vi en bil köra in på den tomten och en arg röst som säger, gå in med dig och sedan blev det alldeles tyst.

Försök att somna efter detta den som kan. Jag tyckte det skällde i mitt huvud hela natten.


Kan undra varför hunden var ensam ute, när ägaren inte var hemma. Eller hade den låst upp dörren själv och gått ut...Vad är det för nyinflyttade grannar kan man undra som inte har bättre koll på sina djur!!!

Ovido - Quiz & Flashcards