Alla inlägg den 25 mars 2009

Av Tin - 25 mars 2009 21:55


Nu har jag två lediga dagar framför mig för att jag jobbar under helgen. Men varför gå händelserna i förväg, det är inte så kul, nu ska jag bara tänka... "ledigt".


I morgon ska jag "pyssla" om mina hundar och kamma, klippa klor och göra dem lite fina.

Jag hoppas på en skön utedag under värme och sol....ja tack!!!

Jag ska ha en "stressa av dag" bara ta det lugnt.

Jag har lärt mig i dag att stressa av, behöver inte betyda att man sätter sig i en fåtölj och glor.

Att göra det som man verkligen tycker är kul....DET ÄR AVSTRESSANDE och får en att må bra!!!

Tänk på det!



Av Tin - 25 mars 2009 20:22

I morse körde vi i samlad trupp till Skärva gård, där vi skulle tillbringa vår planeringsdag.

Vilken sommaridyll här skulle varit om träden hade löv, gräset var grönt och vilda blommor i massor. Ja då, lite koskit kunde det också luktat ha ha. Det förstärker bara den lantliga idyllen.

 Nu var det inte riktigt så idag. Det var riktigt, riktigt kallt och när vi kliver in i huset är det nästan lika kallt där.

Hua mej, det här var inte bra...ska vi bli förkylda nu...

lite dumt med tanke på de "snygga" personalsiffrorna.


I ett hörn stog en öppen spis och efter ett tag spred sig den gudomliga värmen ut i rummet och vi kunde äntligen ta av oss jackorna.


De här små rara "tanterna" som pysslade om oss i dag var fantastiska. Fruktfat och godisskålar ställdes  fram på borden och de hade verkligen full koll på dem.

Så fort det tog slut fylldes de på nytt! Sådant gillar jag!

 

Sedan kom Sonja och hade handledning i psykiatrik och det är så värdefullt. Vi vårdar flera personer med psykiska sjukdomar och det är inte lätt att bemöta dessa på ett bra sätt och det viktigaste av allt...att bemöta dem på ett lika sätt. Hur lätt ar det inte annars att bli antingen den "snälla" eller "elaka" personalen.


Kaffet höll jag på att glömma och de goda bröden med skinka, ost och massor med grönt. Mumsigt värre!!!

Och så fylldes skålarna igen!!!

 

Hur svårt är det att kunna koppla av. Vi ska ju vara så duktiga hela tiden. Nu var det dags för stresshantering och vikten av att kunna stressa ner.

Vi gjorde en liten övning där vi fick känna hur kroppen verkligen stressade ner.

Tänk om jag somnar, sa en kollega.

Gör det då, för då är det sömn du behöver, fick hon till svars.

Denna lilla föreläsning om stress var verkligen tänkvärd och i fortsättningen ska jag inte bli stressad av en kollega som stressa och ska hinna mycket på kort tid.

Nej, nu är det slut med det! För mycket stress kan få allvarliga följder.

Nu kom de snälla "tanterna" igen och ställde fram en underbart ljuvlig middag. Helstekt fläskfilé, smörstekta kantareller och en krämig potatisgratäng och så massor med grönsaker. Såsen mina vänner...jag säger bara...hmm

Denna fläskfilé var så mör och god....hur har ni tillagat den?... Hemligt, *fniss* blev svaret.

Jag erbjuder mig att hjälpa till med disken sedan, sa jag ihopp om att få receptet i utbyte. De snälla "tanterna" bara skrattade....


Efter middagen...å himmel så mätta!!! Var det skönt att ut och röra på sig. Kallt var det men ändå skönt!


Under eftermiddagen gick vi igenom viktiga ting i vår verksamhet och sedan blev det kaffe och äppelkaka med någon vaniljglass/vaniljsås blandning eller var det nu var för något. Men gott var det!!!


Som vanligt går dagen väldans fort när man har trevligt och det har verkligen varit en bra planeringsdag.

Och kan ni tänka er....det var så lugnt och skönt denna dag att ingen åkte hem med huvudvärk!

Av Tin - 25 mars 2009 06:15


Vad trött jag blir på mig själv!!! Alltså...här köper man nya jeans....ja då jättesnygga! Och så ska jag dra på dem och jag vet inte vad...men de liksom drar "fettet" uppåt som lägger sig i en snygg ring ovanför linningen. Försmå? Nej då, det är bara den jädra magens fel!!!

Va......!!!! Hur snyggt är det! Av med dem och på de gamla jeansen igen. De är mig trogna, Tack!


Hade jag hunnit, men det hinner jag knappast, hade jag kört en snabbantning nu på morgonen.

Jag beundrar den så som inte bryr sig om sin mage...eller kan funderar på om den personen finns.

Alla gör väl som jag, dra in magen( så gott det går...suck!) och låtsas som det regnar.


Nej himmel! Här sitter jag....jag som ska på planeringsdag med alla min kollegor. Solen skiner och det är bra! Då tittar alla på den i stället för min mage ha ha...

Men jag har en arbetskamrat, hon låter sig inte skämmas, nej då. Hon kan mycket väl kläcka ur sig.....har du inte lagt på dig! Vad säger ni? Det vill man verkligen inte höra.


Jag ska minsann hitta på något bra svar....hmmm...


Men nu sitter jag fortfarande här när jag måste torka håret. Okey, jag ska sätta fart!


Ha det gott mina vänner, denna Onsdag!



Ovido - Quiz & Flashcards