Direktlänk till inlägg 4 oktober 2008

Muffins istället för kanelbullar

Av Tin - 4 oktober 2008 16:34


 Muffins med äpple och kanel UTAN ÄGG


Det är ju kanelbullens dag idag! Det hade jag alldeles glömt. Visserligen åt jag en igår (köpt i affären) men den räknas liksom inte för det är i dag man ska äta kanelbullar.

Jag tycker att det är väldigt roligt att baka egentligen men när jag inte kan använda ägg, nötter och mandel, ja då är det inte lika kul längre.

Men det är också väldigt bra, för det gör att jag bakar sällan och jag älskar godsaker och äter i ett, så länge det finns och det kallar jag för onödigt!

Men jäsdegar har ingen ingen större lust med i dag men muffins med kaneläpplen, det går snabbt och smakar gott.

Kaneläppelmuffins eller kanelbullar det kan väl vara lika, nästan i vart fall och vi är förlåtna när det finns ungdomar som är allergiska och inte kan äta allt.

I mina muffins är det INGA ÄGG i och smeten de är lätta att göra.

Jag använder ett recept på, Sockerkaka utan ägg.


  • 4 1/2 dl mjöl
  • 3 dl socker
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 50 g margarin
  • 2 1/2 dl mjölk

Smält margarin

Blanda alla torra ingredienser

Häll samtidigt i mjölk och det smälta margarinet i bunken med de torra ingredienserna

Rör i hop


Väljer du att göra muffins, häll smeten i formar (häll ej för mycket, de jäser i ugnen).

Skär ett äpple i små bitar och blanda runt dem i kanel.

Tryck ner 3 bitar i de fyllda formarna.


Grädda i 200g     Tag ut dem när de fått fin färg.


Väljer du att göra sockerkaka, smöra och bröa en form och häll i all smet i den.

Grädda i 45 min 175 g (prova med sticka om den är klar)


Denna använder jag även som tårtbotten. Den blir ju inte så "fluffig" men den innehåller ju inga ägg.

OBS! Det är viktigt att låta sockerkakan svalna innan den tas ur formen och likså muffins, de släpper från pappret lättare, när de är kalla.


 
 
Ingen bild

storasyster

4 oktober 2008 21:43

kanelbullarna jag bakade i dag är inget ägg
eller mandel i jättegoda men de ta en stund
att göra dem muffins går ju snabbare så klart.

 
Tin

Tin

4 oktober 2008 22:08

Ja det är sant,i bullar behöver man inte ha varken mandel eller ägg. Jag penslar mina med mjölk när jag väl bakar och det är som sagt var, inte så ofta ;)

http://tins.bloggagratis.se

 
Ingen bild

storasyster

5 oktober 2008 10:58

jag ska prova detta receptet en dag Magdalena är ju vegan oxså. Vegansidan på nätet finns mycket tips. Visst går det mycket utan ägg.

 
Magnus

Magnus

7 november 2008 11:06

Mina ena son var känlsig mot ägg ett tag. Vi köpte "No egg" (Orgran) som ersättning och det funkade relativt bra.
Lyckligtvis kan han numera äta ägg. Han brukar göra sin egen favoritfrukost: Vändstekt ägg på rostemacka :).

http://underbara.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tin - 24 november 2009 12:18

Att skriva här i bloggen har varit väldans kul...men var sak har sin tid eller hur? Jag borde ha väldans spännande saker framöver att skriva om men det tänker jag inte göra...   Jag har fått ett nytt jobb som teamledare och det ska bli så spänn...

Av Tin - 18 november 2009 23:14


Min lilla prinsessa...         

Av Tin - 18 november 2009 23:07


Visst är jag en snygging....        Harry...mattes bus! ...

Av Tin - 3 november 2009 18:19


   Lisa och Harry   Snällt sitter de nyklippta vovvarna och väntar på matte som gör sig redo för en promenad.     ...

Av Tin - 3 november 2009 10:06

Lisa är den förståndige av hundarna och hon vet så väl vad som är på gång...klippning. Då har man ju inte så bråttom in precis, nä då, då kan man springa i trädgården, vara väldans upptagen och jag kan ropa mig hes...för hon hör inte...vill inte... ...

Ovido - Quiz & Flashcards