Alla inlägg den 4 oktober 2008

Av Tin - 4 oktober 2008 23:52



Bli inte förvirrad! Jag har bara haft lite

höststädning här på bloggen. Kände för att förnya den och nu är jag nöjd...tror jag. Nu börjar snart mina ögon gå i kors,

dags att lägga sig. Sov Gott!

Av Tin - 4 oktober 2008 19:40

Vilken fart, vilken hållning! Det här går nog vägen...snurra runt...det är lysande...tappa inte farten...


Jag håller på att värma upp till "Stjärnor På Is"!

Tänk att en stjärna som jag får vara med och....

titta på detta och snart är....maten lagom varm.

Detta är svettigt värre! Men jag får inga skador av att snurrat runt i köket i alla fall. Lite träningsvärk ibland, men det är väldigt sällan, så vältränad som jag är.

Jisses! brödet ska ju in i ugnen! Bara jag inte bränner mig nu. Det gick också bra men det var nära! Lugn och fin nu, så är jag inne i sista minuten. Så ja, då var det klart. Det var hur enkelt som helst.

Men det ligger naturligtvis mycket träning bakom detta att fixa fram lite lördagsgott, Räkor i het sås, Ris, Sallad och Varmt bröd.

Det är borde bli en 10 poängare!!!

Av Tin - 4 oktober 2008 16:34


 Muffins med äpple och kanel UTAN ÄGG


Det är ju kanelbullens dag idag! Det hade jag alldeles glömt. Visserligen åt jag en igår (köpt i affären) men den räknas liksom inte för det är i dag man ska äta kanelbullar.

Jag tycker att det är väldigt roligt att baka egentligen men när jag inte kan använda ägg, nötter och mandel, ja då är det inte lika kul längre.

Men det är också väldigt bra, för det gör att jag bakar sällan och jag älskar godsaker och äter i ett, så länge det finns och det kallar jag för onödigt!

Men jäsdegar har ingen ingen större lust med i dag men muffins med kaneläpplen, det går snabbt och smakar gott.

Kaneläppelmuffins eller kanelbullar det kan väl vara lika, nästan i vart fall och vi är förlåtna när det finns ungdomar som är allergiska och inte kan äta allt.

I mina muffins är det INGA ÄGG i och smeten de är lätta att göra.

Jag använder ett recept på, Sockerkaka utan ägg.


  • 4 1/2 dl mjöl
  • 3 dl socker
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 50 g margarin
  • 2 1/2 dl mjölk

Smält margarin

Blanda alla torra ingredienser

Häll samtidigt i mjölk och det smälta margarinet i bunken med de torra ingredienserna

Rör i hop


Väljer du att göra muffins, häll smeten i formar (häll ej för mycket, de jäser i ugnen).

Skär ett äpple i små bitar och blanda runt dem i kanel.

Tryck ner 3 bitar i de fyllda formarna.


Grädda i 200g     Tag ut dem när de fått fin färg.


Väljer du att göra sockerkaka, smöra och bröa en form och häll i all smet i den.

Grädda i 45 min 175 g (prova med sticka om den är klar)


Denna använder jag även som tårtbotten. Den blir ju inte så "fluffig" men den innehåller ju inga ägg.

OBS! Det är viktigt att låta sockerkakan svalna innan den tas ur formen och likså muffins, de släpper från pappret lättare, när de är kalla.


Av Tin - 4 oktober 2008 12:33


Jag stödjer rosabandet kampanjen genom att köpa den här fina broschen!

Ovido - Quiz & Flashcards