Alla inlägg den 3 oktober 2008

Av Tin - 3 oktober 2008 23:05



Nu ska det bli riktigt skönt att få gå och "knyta" sig.

Skönare är det och veta att det är två lediga dagar till att njuta av. Sovmorgon! Inte ställa klockan! Äta god frukost och får läsa morgontidningen länge!

Sedan MÅSTE det bli en ta hand om hunddag!!! Pälsarna och klorna ska skötas. Men nu ska jag inte planera mer för morgondagen den kommer ändå och varför ska den alltid vara så välplanerad? Jag ska ta dagen som den kommer, jäsp! Jisses vad trött jag är. Vi hörs i morgon.

God natt alla ni och sitt nu inte uppe för länge!


Av Tin - 3 oktober 2008 21:26


Vilken fredagskväll! En fräckis till förrätt! ha ha och sedan en nyttig morotspizza. Men det måste ju naturligtvis också var något gott till kaffet. En Efterrätt!

Äppelkaka så är i hösttider är väl alltid gott och favoriten här i familjen är Tosca - Äppelkaka.

För att göra denna äppelkaka behövs havregryn och där på

Gyllenhammars Havregrynspaket står recept på den goda äppelkaka.

Av Tin - 3 oktober 2008 18:45


Fick ett recept av en arbetskollega och var bara tvungen att testa detta.

MOROTSPIZZA!!!

Det var alldeles väldigt annorlunda och väldigt god!!!


Här är receptet.


Botten:

  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 50 g margarin
  • 2 dl mjölk

Smula ner margarinet i mjölet och blanda i resten och gör det till en smidig deg.


Morotsröran

  • 4 morötter
  • 1 gul lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 burk krossade tomater
  • 1/2 tsk salt
  • 1/2 tsk svartpeppar
  • 1/2 paprikapulver
  • ett lagerblad  (tog jag bort när jag kokat röran klart)
  • 1 tsk strösocker

Garnering:

  • riven ost
  • oregano

Riv morötter och hacka löken som fräses i olja i några minuter.

Tillsätt krossade tomater och alla kryddor och vitlök och koka samman dessa på svag värme i ca 15 min.


Kavla ut degen och bred ut röran och strö osten över den och krydda med oregano.

Grädda i 220 g tills du ser att den är färdig.

Tar aldrig tid på klockan själv för det är så olika med alla ugnar.




Av Tin - 3 oktober 2008 18:10


God kväll, ni alla!

Här knådar jag deg, river, hackar, krydda, bryner och krydda lite till. Jag vågar inte säga vad det ska bli, för jag måste prova först. Något att äta förstås, men väldigt annorlunda. Jag måste prova detta först innan jag lägger ut receptet här.

Men jag kan väl ta en liten "fredagsfräckis" till förrätt!


Pelle och Erik var tvillingar. Pelle ägde en gammal eländig båt och ödet ville sig så att Eriks fru dog samma dag som Pelles båt sjönk. Några dagar senare träffade Pelle en gammal tant som trodde att han var Erik.

-Så ledsamt att höra om din förlust.

Pelle trodde hon menade båten och svarade:

Nja, faktiskt är jag bara glad att jag blivit av med henne.

Hon var så genomrutten från dag ett.

Underdelen var fullständigt slut och hon luktade gammal fisk och hon läckte hela tiden och hade en stor spricka där bak och ett ganska stort hål framme vid.

Varje gång jag använde henne blev hålet bara större.

Jag går utifrån att det som knäckte henne var när jag hyrde ut henne till fyra killar som ville ha lite kul.

Idioterna försökte alla komma i henne samtidigt, så hon sprack på mitten.

Men det är ju inte världens undergång. Jag får väl börja att kolla annonserna för att hitta en ny!

Ovido - Quiz & Flashcards