Alla inlägg den 14 oktober 2008

Av Tin - 14 oktober 2008 23:10

Tystnaden börjar infinna sig i huset. Det börjar väl bli läggdags. Hundarna har lagt sig för kvällen. De har haft en sådan mycket utedag i dag och är trötta. Jag är också trött och ska äntligen gå till sängs och läsa. Har längtat efter det hela dagen, men nu ÄNTLIGEN!

God natt! ni alla och ha en bra dag i morgon!


Det är inte min man som säger åt mig att "släcka ner"

Det är jag som säger till sonen!  (Tänk vad ni kan få till det ha ha)

Av Tin - 14 oktober 2008 21:17

Sitter är och funderar hur resten av veckan kommer att se ut. I morgon ska jag jobba med kompetensinventering fram till fredag då det uppdraget ska vara avslutat. I helgen är jag ledig men ändå inte för då ska jag jobba på annan ort. Jag tänker inte avslöja med vad jag ska "jobba", inte än. Men jag tänker skicka bilder och berätta vad jag gör och kanske behöver ha er hjälp. Det ska bli väldigt kul fast också annorlunda. Jag har ingen aning hur det ska sluta och det blir en verklig utmaning. Bara inget går fel...men då måste jag naturligtvis rådfråga er. För jag har sett här i bloggarna att det finns mycket kunskap i ämnet.

Jag måste tänka "att det här blir hur lätt som helst" och med den tanken fixar jag det, absolut!

Jag kommer att övernatta på detta jobb för det kan inte bara lämnas vind för våg. Ser verkligen fram emot helgen!


Av Tin - 14 oktober 2008 20:22

 Jag har inte hunnit lägga mig på soffan med en god bok ännu och nu är det redan kvällen.

Men i stället är bilen tvättad, dottern har fått övningsköra,

tvättat, bäddat rent,

promenader med hundarna, lagat middag (kyckling, frysyens innehåll blir mindre och mindre) och jag har suttit i fotbad som är såååå skönt. Ja, så hann jag inget mer, synd, jag ville haft några timmar till på denna dag.

Men det är inte läggdags än så nu ska jag koppla av och göra ingenting.

Av Tin - 14 oktober 2008 15:09


Får vi kränka en vårdtagare? Svaret är givetvis nej! Men ändå gör vi det varje dag och är medvetna om det. Nu börjar det låta konstigt här eller hur? och LEX-Sara anmälningarna borde strömma in. Jag ska förklara.


En dement kvinna flyttar in på ett äldreboende hon tror fortfarande att hon kan klara sig själv men så är inte sanningen. Hon behöver ha mycket hjälp och vägledning igenom sin "vardag" men det förstår hon inte själv.

Vi som personal måste på ett professionellt sätt hjälpa henne så att tex tvättar sig, får på sig rena kläder, går till sängs, tar sin medicin, inte rymmer osv.

Duschen är hon inte vän med och avböjer varenda gång vi erbjuder henne detta.

-Det gjorde jag igår, svarar hon glatt.

 När veckorna går och håret är orent och dofterna är allt annat än goda då försöker vi att övertala henne.

Den här kvinnan går motvilligt till slut med på en dusch.

Vi har här verkligen kränkt henne och gått mot hennes vilja. Men vi får inte bedriva vanvård som det blir när vi inte hjälper dem med sin hygien.

Vi är medvetna om kränkningen men får göra den så liten som möjligt. En dement människa glömmer oftast detta obehagliga fort då minnet är så kort så senare under dagen är det helt glömt tills det blir dusch nästa gång.

Av Tin - 14 oktober 2008 10:10


Chanser får man inte

de tar man.

Av Tin - 14 oktober 2008 09:55


Bättre gå på is och ha det glatt

än att gå i lera och sörja.


Av Tin - 14 oktober 2008 09:22



Mmmmm.....jag vill bara ligga här hela dagen! Det är ju sååååå skönt!

Men hur skulle det se ut! En mamma som bara latar sig?

Har gått en jätteskön morgonrunda som jag kunde gå hur långt som helst om inte magen börjat knorra och längta efter frukost. En sådan här höstmorgon när solen skiner och alla höstfärger är så vackra går man bara och njuter. Skulle haft min kamera med mig!

Men som vanligt finns det massor att göra både inne och även utanför huset att göra. Men jag tänker ta det lugnt i alla fall. Jag behöver ej jaga efter alla sysslor. De springer inte i från mig.

Men ett litet "bus" får jag väl ta. Men det ska bara vara ett litet sådant.

Ovido - Quiz & Flashcards