Alla inlägg under maj 2009

Av Tin - 7 maj 2009 22:32


Tack alla mina trogna vänner här på bloggen som skriver kommentarer till mig. Det glädjer mig verkligen!


Jag är inte så speciellt nyfiken av mig men jag undrar vilka mer som hittar hit. Jag skulle bli väldigt glad om du också skrev en liten, liten rad och bara talade om att du varit här.


Nu är det 24 som gäller och sedan hopp i säng. En ny dag i morgon, en ledig fredag och vad ska jag göra då...hmmm


Av Tin - 7 maj 2009 22:17


Så där ja, nu har jag släppt ut Lisa och Harry för en sista kisserunda så jag snart kan bänka mig vid TV:n och titta på serien 24. Är det någon mer som tittar på den?

Den går väl sent på kvällen men väldigt spännande.


Lisa, hon är dräktig. I morse ville hon inte äta och senare under förmiddagen kräktes hon. En hund beter sig precis som en gravid kvinna så nog är hon med valpar alltid! De kommer att födas omkring den 15 juni.

"Lisasnuttan"...ska bli mamma för andra gången.




Av Tin - 7 maj 2009 20:12


Tack Ann för det fina hjärtat.


Av Tin - 7 maj 2009 17:58


I dag har här inte blivit mycket gjort, jag har varit riktigt lat och det utan dåligt samvete.


Jag har bara sått lite gräsfrö där poolen stog förra året och så har jag storhandlat. Så nu är kyl och frys välfylda.


Lägga mig på soffan och sova en stund har jag också unnat mig....när gjorde jag det sist, drog den varma pläden över mig...hmmm....länge sedan, men gott var det! Det har regnat lite smått hela dagen...kan ju skylla på det. För vad annat kunde jag göra?


Av Tin - 6 maj 2009 20:00

Jag har överlevt dagen och APT-mötet. Det är inte alltid lätt att vara samtalsledare i svåra frågor och där man måste prata om brister i bemötande.

Grejen är att inte leka polis utan att lyfta frågor och diskutera...vad kan vi göra för att bli bättre.


Det har tydligen regnat en hel del i dag. Värsta störtregnet kom i eftermiddags men jag som varit innomhus hela dagen har inte märkt någonting. Jo, när jag gick till bilen för att åka hem...vad grönt det har blivit i naturen!


Har två lediga dagar framför mig...härligt! Just nu orkar jag bara "gotta" mig av tanken och har inget bestämt vad som ska hända.


Nu ska jag dricka mitt kvällskaffe och samtidigt gå en bloggtur och se vad ni har haft för er.



Av Tin - 6 maj 2009 07:16


Vaknade till en mulen och regnig morgon och vad gör väl det....bara gott naturligtvis! ;)

I dag är det arbete till klockan sex som gäller och arbetslaget har APT hela eftermiddagen. Eftersom jag jobbar mycket med bemötande och förhållningssätt tänkte jag ägna en timma åt det.

Man blir aldrig fullärd utan måste hela tiden reflektera över detta och det är så lätt att "glömma sig" i en stressig situation. Men det ursäktar inte ett dåligt bemötande.


Bemöt INTE andra som du själv INTE vill bli bemött!!!


Ha en bra dag!


Av Tin - 5 maj 2009 21:59

Varför ska allt hända i maj? Allt liksom hopar sig och man vet till slut inte vilket ben man ska stå på. Det är minsann inte lätt att få ihop både jobb och familj denna månad. Mycket ska ordnas hit och dit och överallt och helst på en gång men helst i går...

Jag får påminna mig själv att "ta en dag i taget" annars funkar det inte.


Maj är ju en underbar månad, den finaste tiden när allt grönskar och man vill bara stanna upp och njuta av varje dag men i stället kommer tanken "om bara maj var över".


Ja men det är ju inte riktigt klokt!!! Vilken hemsk tanke!

Det gick ju alldeles kanon att ha brandutbildning i dag innan jag jobbade kvällspasset. Det är skönt att friska upp minnet så vi vet vad vi ska göra om brandlarmet tjuter.

Hur skulle det se ut om vi springer omkring som yra höns?

Hur tryggt skulle det vara?


Nu ska jag inte stå på något ben längre, nu är det ryggläge som gäller. I säng med sig nu för en lång arbetsdag väntar i morgon.


Ha det gott!









Av Tin - 4 maj 2009 20:33



Veckans första arbetsdag är över och det känns bra. Vi har pratat en hel del om att duscha i dag på jobbet.

Vi duscha varje dag och många ungdomar gör det flera gånger om dagen.

När man flyttar till ett äldreboende får man hjälp att duscha en gång i veckan.

Hur ser du på det?


Att hjälpa en annan människa att duscha tar sin lilla tid....

Tvätta håret med schampo och balsam, tvätta hela kroppen och torka väl, smörja in med lotion, klippa naglar, klä på och till slut fixa håret med spolar eller fön.


Hittills har många gamla varit nöjda och tycker att det räcker med en dusch i veckan. Många har inte haft den möjligheten hemma utan man har stått vid sitt handfat och gjort så gott man kunnat.

En brukare sa i förra veckan, att det är för mycket dusch....det räcker med en gång om året och det är väl här det berömda "julbadet" har fått sitt namn.


Vad gör man då som personal ,om en brukare vill duscha varje dag?

Nej tyvärr, här får man bara duscha en gång i veckan...hur låter det?


En ny generation är "på väg in" och kanske alla vill duscha varje dag!!!


Hur skulle du vilja ha det?





Ovido - Quiz & Flashcards