Direktlänk till inlägg 4 maj 2009

Önskas dusch varje dag eller bara ett julbad?

Av Tin - 4 maj 2009 20:33



Veckans första arbetsdag är över och det känns bra. Vi har pratat en hel del om att duscha i dag på jobbet.

Vi duscha varje dag och många ungdomar gör det flera gånger om dagen.

När man flyttar till ett äldreboende får man hjälp att duscha en gång i veckan.

Hur ser du på det?


Att hjälpa en annan människa att duscha tar sin lilla tid....

Tvätta håret med schampo och balsam, tvätta hela kroppen och torka väl, smörja in med lotion, klippa naglar, klä på och till slut fixa håret med spolar eller fön.


Hittills har många gamla varit nöjda och tycker att det räcker med en dusch i veckan. Många har inte haft den möjligheten hemma utan man har stått vid sitt handfat och gjort så gott man kunnat.

En brukare sa i förra veckan, att det är för mycket dusch....det räcker med en gång om året och det är väl här det berömda "julbadet" har fått sitt namn.


Vad gör man då som personal ,om en brukare vill duscha varje dag?

Nej tyvärr, här får man bara duscha en gång i veckan...hur låter det?


En ny generation är "på väg in" och kanske alla vill duscha varje dag!!!


Hur skulle du vilja ha det?





 
 
Inger

Inger

4 maj 2009 21:53

Viktig fråga du tar upp. Självklart vill jag duscha varje dag när jag blir gammal om inte jag tycker det då så hoppas jag att nån gör det ändå. Det är lika med maten, jag vill nog ha lasagne, pizza, klyftpotatis, tzatsiki mm när jag blir gammal och jag vill inte att frälsningsarmén kommer och spelar varje vecka, jag vill höra på "min musik", ABBA och Gyllene Tider mm. Vad tror du?
Kram från Inger

http://snartmormor.bloggagratis.se

 
Kristina

Kristina

5 maj 2009 15:49

Vi kanske ska vara glada om vi får duscha överhuvudtaget när vi blir gamla ;) De drar ju ner på personalen hela tiden och alla blir ju friskare och äldre.

Jag skulle nog vilja ha mer än en dusch i veckan men jag vet att det tar tid!! Jag hjälper ju Sandra att duscha. Hon har svårt att se vad hon gör och svårt att nå eftersom hon bara har en hand som fungerar. Hon behöver även hjälp med kläderna och att blåsa och fixa håret.

De äldre skulle själva få bestämma. Vill man duscha många gånger kanske man får ta bort tex hårfixet eller nagelklippet. Man får väl ha minimum och maximum i antal duschningar.

Givetvis kommer det en ny generation och äldreomsorgen kommer nog att se anorlunda ut om bara 10 år.
Det är inte ofta man ser en gumma med klänning, tjocka strumpor, kappa, promenad vänliga skor, hatt och en söt handväska nu för tiden ;))

Ha en fortsatt trevlig tisdag, kram

http://kristinas.bloggagratis.se

 
Ammis

Ammis

5 maj 2009 15:53

Jag är ju inte utbildad men är det inte så att man som gammal inte har dom svettkörtlarna som vi normalt har???? Ofta kanske man sitter mkt still o. inte rör sig på samma sätt. Varje dag kanske är att ta i men jag kan nog tycka att av 7 dgr så bör man nog duscha 3- 4 ggr i veckan. Även om jag skulle vilja duscha varje dag också men.... som sagt, är man inte lite annorlunda när man blir äldre?? Har inte känt nån riktigt gammal lukta äcklig svett tror jag iaf.

Kramelikram

http://ammis.bloggagratis.se

 
lastbilstanten

lastbilstanten

5 maj 2009 16:49

Kan nog möjligen gå ner till varannan dag med duschandet... men absolut inte mer sällan!!!
Riktig mat (läser Ingers kommentar) vill jag också ha, och inget daltande småbarnsprat från personalen. Jag skäms faktiskt när jag hör någon vårdare "bäbisprata" med gamla som har förståndet helt i behåll. Till mig ska man prata i första person och inte i andra... Basta! Och jag betackar mig för "fika-konserter" med "Sven-Gregers svänggäng" som spelar populära skillingtryck etc... huvvaligen. Må jag betraktas som en fullvärdig människa ända fram till den dagen jag slår igen mina blå...

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

5 maj 2009 21:05

Jag skulle vilja dusca en gång om dagen när jag blir gammal!
Mumsig mat vill jag ha och en hel del musik och andra nöjen ; )

Ha en skön kväll!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Ann

Ann

5 maj 2009 22:13

Jag hoppas att jag får vara så frisk o kry att jag kan klara min dusch själv när jag blir så gammal.
Kram Ann

http://ann.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

6 maj 2009 19:44

En gång i veckan!!!!!!!!! menar du allvar???
Då vill jag inte bli gammal och hjälplös

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tin - 24 november 2009 12:18

Att skriva här i bloggen har varit väldans kul...men var sak har sin tid eller hur? Jag borde ha väldans spännande saker framöver att skriva om men det tänker jag inte göra...   Jag har fått ett nytt jobb som teamledare och det ska bli så spänn...

Av Tin - 18 november 2009 23:14


Min lilla prinsessa...         

Av Tin - 18 november 2009 23:07


Visst är jag en snygging....        Harry...mattes bus! ...

Av Tin - 3 november 2009 18:19


   Lisa och Harry   Snällt sitter de nyklippta vovvarna och väntar på matte som gör sig redo för en promenad.     ...

Av Tin - 3 november 2009 10:06

Lisa är den förståndige av hundarna och hon vet så väl vad som är på gång...klippning. Då har man ju inte så bråttom in precis, nä då, då kan man springa i trädgården, vara väldans upptagen och jag kan ropa mig hes...för hon hör inte...vill inte... ...

Ovido - Quiz & Flashcards