Alla inlägg den 12 november 2008

Av Tin - 12 november 2008 22:02


Nu börja reklam med stjärnor och ljusstakar trängas i brevlådan. Det är inte utan att jag längtar till advent. För varje år finns det nytt och annorlunda att köpa. Stjärnor på fot är ursnygga särskilt när stjärnan är stor. Sedan tycker jag det är lite kul att förnya mig för jag är absolut inte traditions-

bunden. Köket är det rum jag bruka göra annorlunda varje år. Än har jag inte bestämt vilken färg eller stil jag ska ha.

Det kliar i fingrarna att få sätta i gång men jag få ha tålamod och vänta. Den som väntar på något gott.....


Av Tin - 12 november 2008 20:57


När jag var barn, ja även ett stort sådant, hade jag alltid

hemsydda kläder. Tröjor, vantar och mössa var hemstickade. Till och med mina ytterplagg som kappa och till och med täckjackan var hemsydd. Mamma var är väldigt duktig på att sy och sticka och då, på den tiden (stenåldern typ), var det mycket billigare att sy sina egna kläder än vad det är i dag.

Mamma hade ju många barn att klä och var det tvunget att "göra det billigt". Men ni ska veta att jag hatade allt det hemsydda när jag blev äldre och det värsta var att vi alla flickor alltid hade lika klänningar, sydda av samma tyg.

Varje vår tog mamma alltid fram alla sommarklänningarna och vi fick prova om de fortfarnde passade. Naturligtvis gjorde inte min det men då förstår ni, då var det att ärva storasyrrans klänning som passade, suck! Värst var det för syster nummer tre. Den stackarn fick ärva min och när den var för liten fick hon ta storasyrrans. Hon fick på det viset ha likadan klänning i flera år. Jag vet inte om hom fått några men av detta, hon har nog förträngt detta i så fall, hoppas det.

I dag önskar jag att jag kunde sy som mamma. Sy spännande kläder som bara jag har. Varför inte egentligen!

Med en mamma som är sömmerska och en morfar som var skräddarmästare....


Av Tin - 12 november 2008 19:29


Haft en bra dag på mitt ordinarie arbete. Det är få dagar

jag är där, då jag jobbar med andra uppdrag i kommunen.

I dag hade jag en lång dag till klockan sex och när jag kom hem hade ungdomarna lagat middag. Vad glad jag blev!

Kyckling och rosmarinkryddade potatisklyftor. Tänk att komma hem trött efter en lång dag och sätta sig vid ett dukat bord. Underbart! Maten var jättegod! Tack snälla!




Ovido - Quiz & Flashcards