Alla inlägg den 28 september 2008

Av Tin - 28 september 2008 20:46


Vi går ju in i oktober i denna vecka! Kaffet smakar perfekt kan jag säga. En del har så svårt att sova när de dricker kaffe på kvällen men med mig är det tvärrt om. Jag kan inte dricka kaffe när jag sover :)

Ja då ska vi se här i min agenda...det ser faktiskt riktigt kul ut. Utmaningar har jag också, men det älskar jag.

Föreläsning på tisdag....ska jag hålla...i tre timmar. Det blir en riktig utmaning!

Ämnet blir Värdegrund. Värderingar, människorsyn och etik är alltid spännande att pratar om. Att inom vårdarbetet värna om människans värdighet och undvika kränkningar det är vad vårdeleverna ska få reflektera över.

Det här med värderingar är lite kul. Jag tänker ofta på det när vi ska beskriva en person för en annan. Vi säger då ofta, ja men hon som alltid är så sminkad eller hon med det stripiga håret eller han med det långa håret osv. Vi säger allt som vi upplever negativt om denna person. Vi säger sällan, hon som är så trevlig eller han som alltid är glad.

Det är väl märkligt. Många människor har så svårt att säga något positivt till en annan människa, arbetskamrat eller skolkompis. Vi borde jobba på att bli bättre på detta.

Ju mera jag ger av mig själv desto mer får jag tillbaka.

Vi är väldigt snabba att dömma människor efter det yttre vi ser och så sätter vi in dem i särskilda fack utefter det.

Tänk om vi istället tittade på människan som helhet. Det finns så många goa människor bakom "fasaden" om vi bara tillåter oss att titta efter.

Detta är bra att börja en ny vecka med, att sprida lite glädje omkring oss.




Av Tin - 28 september 2008 20:14


Nu är min lediga helg snart slut. Det går så fort när man har roligt.

Här luktar nybadat huset. Båda hundarna har fått sig ett välbehövligt bad och det tar sin lilla tid ska jag säga, så det är skönt att ha det gjort. Jag har hunnit göra mycket bra och kul saker i helgen och det känns ännu bättre. Synd bara att den tog slut så fort men så är det och nu har jag en ny arbetsvecka framför mig. Får väl ta fram min agenda och se vad jag ska göra i veckan som kommer för i helgen har jag verkligen kopplat av och inte tänkt på jobb. 

Ska bara hälla upp en kopp kaffe innan jag öppnar den lilla svarta.


Av Tin - 28 september 2008 16:02


Det har varit ett härligt söndagsväder så under förmiddagen passade vi på och städa undan i trädgården. Nu är det mesta inplockat, skönt.

Med kaffe i ryggsäcken åkte vi sedan till Färskesjön, en väldigt vacker plats. Hundarna kan dricka vattnet för insjön är en av de renaste som finns i Sverige. På klipphällen, med utsikt över Färskesjön, satte vi oss och drack kaffe och åt kanelbullar.

Det var skönt att bara sitta där och njuta av utsikten, solen och kaffet förstås.

Harry hade bara koll på oss och våra kanelbullar. Han tyckte det var en fin utsikt. Kanelbullen alltså!


                    Bilder från Färskesjön

 Lägg märke till skotthålen på den gamla hinken 

                         bäst att passa sig!


Av Tin - 28 september 2008 10:04


Sovmorgon, underbart och jag har kopplat av fullständigt i natt. Mammor kan inte ligga och vara oroliga när ungdomarna är ute och roa sig. Varför ska jag oroa mig innan något har hänt? Det är väl onödigt. Jag kan inte vara rädd och alltid tro det värsta. Om något händer, vad som helst, så får jag reda på det tids nog. Lite väl tufft sagt kanske, men man kan inte gå omkring och vara rädd för allt. Man måste våga leva!

Nu är frukosten avklarad efter en timmes promenad med hundarna. I dag tar vi det lugnt! Ska bara göra några småsaker sedan tänkte vi ta hundarna i bilen för att åka till en trevlig plats att vandra på. Lite kaffe och fika med och så kameran naturligtvis.

Ovido - Quiz & Flashcards