Alla inlägg den 24 september 2008

Av Tin - 24 september 2008 22:03


Jag som är värdegrundsinstruktör tycker naturligtvis om att reflektera över Etik och Moral.

Föreläsningen i dag var bra och jag vill dela med mig av en del som Ulla Carin Holm förmedlade.


* Jag är mina arbetskamraters arbetsmiljö. Tänkvärt!!!!!

  

* Vi tror att vi vill det som är bäst för oss, men det gör vi

   inte. Viljan är inverterad (upp- och ner). När viljan styrs

   av avund, hat eller ilska fattar vi beslut som är dåliga för 

   oss.

   Vi vill studera, banta, sluta dricka osv, men gör tvärtom.

   Får en känsla av tomhet när vi gjort fel.


Att styras av avund är det värsta. Den människa är ofta negativ till allt och vill gärna förstöra för andra.


   Att vara i god handling

   (visar min personlighet)

*När tanke och känsla samverkar, när jag gör det jag vill göra, när jag vill det jag gör


*När jag känner en kallelse att göra just detta


*När det jag gör är bra för andra


*När hela jag är engagerad i en uppgift


*Då jag får vara jag


Stämmer ovan nämnda punkter in på dig?

Är du i "God Handling"?





Av Tin - 24 september 2008 21:09


-Menar du allvar? Nu med en gång?

-Japp! När vi ätit färdigt.

Efter avdukat bord började alla familjemedlemmar att ta hand om SIN tvätt. Ville någon ha sina kläder strykna var strykjärnet laddat. Några små högar ligger kvar på köksbordet för det var tydligen väldigt jobbigt. De skulle bara vila sig lite och titta på TV en stund, stackarna!!!

All den rena tvätten är i alla fall borta från tvättstugan.

Bra jobbat...och vi gör lika dant i fortsättningen!


Nu kör vi vågen!!!


Av Tin - 24 september 2008 17:40


Hemma igen från eftermiddagens föreläsning. Jag får berätta om den senare. Nu måste jag se till att det kommer fram middag på bordet. Vad sägs om spagetti och köttfärssås. Snabbt och enkelt och lite tjatigt men fantasin är på noll just nu. Dottern har haft hundarna ute hela eftermiddagen till att busa runt i trädgården, så nu ligger de och njuter av dofterna av köttfärsen jag steker.

Jag tänkte föreslå att varje familjemedlem tar sin tvätt från tvättstugan i kväll och är det något som de vill ska strykas får de göra detta själva.

Detta ska bli väldigt intressant och återkommer i ärendet.

Av Tin - 24 september 2008 08:59


Gooo morron på er!

Hur många har ätit frukost här? Massor med glas och annat trängs på diskbänken. Är det så många som bor i detta hus? Måste ha missat något.

Men det är ju klart! Det har väl inte fått plats i diskmaskinen naturligtvis. Jag öppnar den...den är nästan tom! De måste haft väldigt bråttom i morse!!!

Men det är klart att "lilla mamma" tar det nu när hon har en ledig förmiddag.

I eftermiddag ska jag gå på en föreläsning "Etik - din inre motor till framgång". Hoppas att den är givande och lovar att berätta om den i kväll.

Ja ha! då ska jag väl bara förbereda för att komma iväg till denna. Hundarna ska vara välrastade och köket avtorkat och disken nerplockat efter alla som glömde detta och jag själv lite "tillsnyggad".

Jag vet vad ni tänker, "skit i disken"! men jag är en snäll människa, de hade säkert en bra anledning...eller kanske inte...skit samma!

Jag är väl både för snäll och korkad...men vet du vá...det bjuder jag på!




Ovido - Quiz & Flashcards