Direktlänk till inlägg 28 september 2008

Utmaningar!!!

Av Tin - 28 september 2008 20:46


Vi går ju in i oktober i denna vecka! Kaffet smakar perfekt kan jag säga. En del har så svårt att sova när de dricker kaffe på kvällen men med mig är det tvärrt om. Jag kan inte dricka kaffe när jag sover :)

Ja då ska vi se här i min agenda...det ser faktiskt riktigt kul ut. Utmaningar har jag också, men det älskar jag.

Föreläsning på tisdag....ska jag hålla...i tre timmar. Det blir en riktig utmaning!

Ämnet blir Värdegrund. Värderingar, människorsyn och etik är alltid spännande att pratar om. Att inom vårdarbetet värna om människans värdighet och undvika kränkningar det är vad vårdeleverna ska få reflektera över.

Det här med värderingar är lite kul. Jag tänker ofta på det när vi ska beskriva en person för en annan. Vi säger då ofta, ja men hon som alltid är så sminkad eller hon med det stripiga håret eller han med det långa håret osv. Vi säger allt som vi upplever negativt om denna person. Vi säger sällan, hon som är så trevlig eller han som alltid är glad.

Det är väl märkligt. Många människor har så svårt att säga något positivt till en annan människa, arbetskamrat eller skolkompis. Vi borde jobba på att bli bättre på detta.

Ju mera jag ger av mig själv desto mer får jag tillbaka.

Vi är väldigt snabba att dömma människor efter det yttre vi ser och så sätter vi in dem i särskilda fack utefter det.

Tänk om vi istället tittade på människan som helhet. Det finns så många goa människor bakom "fasaden" om vi bara tillåter oss att titta efter.

Detta är bra att börja en ny vecka med, att sprida lite glädje omkring oss.




 
 
Sister Disco

Sister Disco

28 september 2008 21:53

jättebra skrivet! och det är väldigt lätt att göra som du skriver, beskriva en person efter det yttre eller negativt (med sammanhang kanske t.o.m.) det är något jag själv gör ibland, omedvetet. men man får tänka på vad man säger helt enkelt.

http://sisterdisco.blogg.se

 
Singo

Singo

29 september 2008 11:30

Jo, man väljer väl det som sticker ut hos en människa. Karikatyrtecknare tex förstorar ju tex näsan, hakan - det som gör en speciell. Ibland använder jag också beskrivningar som: Hon som är så trevlig, söt, alltid snyggt klädd också. Hoppas jag!

http://singo.bloggagratis.se

 
Ingen bild

storasyster

29 september 2008 18:22

det behöver inte var alltid negativt när man säger
han med de långa håret, hon kan ju vara
snyggt sminkad eller hur! Att uppmuntrar
varandrar behöver vi göra mer:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tin - 24 november 2009 12:18

Att skriva här i bloggen har varit väldans kul...men var sak har sin tid eller hur? Jag borde ha väldans spännande saker framöver att skriva om men det tänker jag inte göra...   Jag har fått ett nytt jobb som teamledare och det ska bli så spänn...

Av Tin - 18 november 2009 23:14


Min lilla prinsessa...         

Av Tin - 18 november 2009 23:07


Visst är jag en snygging....        Harry...mattes bus! ...

Av Tin - 3 november 2009 18:19


   Lisa och Harry   Snällt sitter de nyklippta vovvarna och väntar på matte som gör sig redo för en promenad.     ...

Av Tin - 3 november 2009 10:06

Lisa är den förståndige av hundarna och hon vet så väl vad som är på gång...klippning. Då har man ju inte så bråttom in precis, nä då, då kan man springa i trädgården, vara väldans upptagen och jag kan ropa mig hes...för hon hör inte...vill inte... ...

Ovido - Quiz & Flashcards