Alla inlägg den 22 september 2008

Av Tin - 22 september 2008 19:45


Det finns många kanonbra lärare som får eleverna att "växa" genom att ha ett professionellt förhållningssätt. Tyvärr finns det många lärare som har ett helt annat synsätt och i stället utövar sin makt och överlägsenhet.

Eleverna ska vara duktiga, snälla och flitiga vilket förväntas av dem. Lärarna förväntar sig att eleverna ska ha ett gott uppförande. Men vilka krav kan eleverna ställa på sina lärare? Får de ställa krav överhuvudtaget? Har varje elev rätt att uttrycka sig och säga hur den känner utan att få en utskällning eller ett nedlåtande svar av sin lärare?

Skolan har jobbat länge med värdegrund men det märks inte ut i verksamheten.

Som en lärare uttryckte sig "Jag har så mycket att göra just nu, nya elever och klasser och en massa andra äckligheter"

Den läraren borde säga upp sig på direkten!!!

Alla lärare borde "byta glasögon" med sina elever för att förstå hur de känner och upplever skolan.

Det är tur att det finns en del lärare som har ett bra bemötande men det borde vara en själklarhet att ALLA har det!

Vissa lärare har en förmåga att få eleven att "växa" och tycka att det är kul med skolan medan en del "trycker ner" och skolan känns som ett nödvändigt ont.

Vilken makt lärarna har!



Våga se med elevens ögon!


Av Tin - 22 september 2008 13:13

Vem påstod att jag hade en ledig dag? Nu har jag en kort rast med kaffe och mörk choklad. Har flängt runt och städat både här och där och jagat dammråttor! Jisses vad snabba de är. En "ledig" dag betyder att jag inte går till mitt andra jobb utanför hemmet, utan stannar kvar här och jobbar. Vem betalar mig för detta jobbet? Måste kolla det. Det måste ju finnas en facklig organisation som vet mina rättigheter, eller har jag bara skyldigheter?

Jag har en arbetsgivare som följt med mig hela tiden för att kolla så att jag inte slarvar. Harry heter han (min hund) som följer mig hela tiden med dammtrasa och skurhink. Han lägger sig bredvid hinken och spanar in varje rörelse jag gör. Jag tror han är tillsagt av de övriga i familjen att vara spion och se till att jag sköter mitt jobb här hemma så allt är välstädat när de kommer hem! Undra vad de mutat honom med.

Okey Harry! Jag vet att jag har tvätten kvar. Måste bara ta igen mig en liten stund.

Av Tin - 22 september 2008 10:32



Förlåt mig snälla ni! Det är mitt fel att det regnar och jag tar på mig hela ansvaret för detta. Ni får skratta åt mig som måste gå ut med hundarna i regnet medan ni sitter inne och ha det torrt och varmt. Det gör inget, jag kan gott ha det.

Av Tin - 22 september 2008 09:49


Har varit ute och rastat hundarna i regnet.

Jag var ju så dum att jag önskade regn i går för att ha en ursäkt att kunna sitta inne och inte göra någonting för just då var jag så trött. Men nu har jag ändrat mig, suck! Vad jag har ställt till det. Nästa gång ska jag ta det lite mera försiktigt med mina önskningar.

Hundarna har i alla fall kul. De leker med gamla vantar med godbitar i och ska givetvis ha samma vante. Det är tur att de har vett att roa sig en regnig dag som denna.

Jag får väl roa mig med att städa toaletter och torka golv, som vanligt efter att ha arbetat helgen.

Sedan är det dags för nästa "uti regnet promenad" med de fyrbenta. Usch! vilken tråkig dag, måste ändra på detta!

Ovido - Quiz & Flashcards