Direktlänk till inlägg 14 april 2009

Vad är kludda???

Av Tin - 14 april 2009 19:58


Det här mina vänner är Kludda!!!



Jag kan lova att det är godare än vad det ser ut att vara.

På Öland kallar man det lufsa precis som Mita skrev i sin kommentar.


Det smakar som kroppkakor för jag gör kludda på mitt sätt!


Kludda är en gammal rätt som alla gamla här i kring har ätit. Det var en billig rätt att laga och man väldigt mätt också.

Man river potatis, blanda i mjölk och lite mjöl, salt naturligtvis och nu kommer min eget påhitt...att blanda i kroppkakorfläsk (tärnat rimmat fläsk, lök, kryddpepper) som jag ofta har en påse färdigt i frysen :)


Häll smeten i en långpanna och grädda i ugnen, 200 grader i ca 45-50 min.

Ät den med lingonsylt....mumsigt värre!!!

 
 
Mita

Mita

14 april 2009 20:31

Hoppas din Kludda var till belåtenhet och buketten är DU värd............

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
Ingen bild

storasyster

14 april 2009 20:55

Om jag har..fråga jag barnen kroppkakor eller kludda svar snälla mamma kludda..jag blanda oxså fyllningen precis som jag gör till kroppkakorna blanda i smeten..supergott
Jag tror pappa gjorde så eller hur tin...

 
Ann

Ann

15 april 2009 12:52

Ja det ser ju mummsigt ut
Kramar i vårsolen(:
Ann

http://ann.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

15 april 2009 18:30

Nu läste jag hur du gör din kludda och här på ön kallas de Gyngelufsa.

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tin - 24 november 2009 12:18

Att skriva här i bloggen har varit väldans kul...men var sak har sin tid eller hur? Jag borde ha väldans spännande saker framöver att skriva om men det tänker jag inte göra...   Jag har fått ett nytt jobb som teamledare och det ska bli så spänn...

Av Tin - 18 november 2009 23:14


Min lilla prinsessa...         

Av Tin - 18 november 2009 23:07


Visst är jag en snygging....        Harry...mattes bus! ...

Av Tin - 3 november 2009 18:19


   Lisa och Harry   Snällt sitter de nyklippta vovvarna och väntar på matte som gör sig redo för en promenad.     ...

Av Tin - 3 november 2009 10:06

Lisa är den förståndige av hundarna och hon vet så väl vad som är på gång...klippning. Då har man ju inte så bråttom in precis, nä då, då kan man springa i trädgården, vara väldans upptagen och jag kan ropa mig hes...för hon hör inte...vill inte... ...

Ovido - Quiz & Flashcards