Alla inlägg under december 2008

Av Tin - 12 december 2008 09:48


Här är det ingen julstämning alls!

Det bara regnar och regnar...men ändå var morgonpromenaden med hundarna skön.

Jag kopplade bort regnet och gick och funderade på allt och inget.

Nu efter några dagar i Danmark är jag tillbaka till verkligheten igen!

Medan jag gick i regnet och klev i vattenpölar tänkte jag på hur hetsigt det är till jul. Jag vill inte åka med "expresståget" som rusar förbi dagarna för att hinna så långt och mycket som möjligt. Varför ska man stressa till jul och nästan "ta livet av sig"? så sitter man där på julafton, trött och sliten och vem tackar en för det? Nej jag hoppar på det långsammaste gamla tåget där jag hinner njuta av "utsikten" och dagen.

Jag är övertygad om att det blir jul i alla fall.

Nu ska hundarna och jag torka till lite efter den blöta rundan så får jag se vad denna dagen har att bjuda på.


Av Tin - 11 december 2008 17:29


God kväll kära bloggare!


Vi har varit några dagar i Danmark.

En annolunda resa, för att vara med vid begravningen av min mans mormor och barnens oldermor (hon var också tipoldermor). Mammy som vi alla kallar henne för fyllde 103 år i september! En riktig "krutgumma" har hon varit och bott i sitt hus, helt klar i sitt huvud och fixat det mesta själv. Det var bara de sista veckorna hon var på sjukhuset.

Hon har lagat sin mat, skött sin trädgård, löst korsord och spelat patiens. Mammy har haft ett innehållsrikt liv med livskavlité.

Mammy har varit en bestämd kvinna med en beslutsamhet att klara allt själv. Försök inte att kliva in i hennes kök när hon lagar mat för att vilja hjälpa till. Hon behövde minsann ingen hjälp. Inte heller att gräva upp potatis i landet till middagen.

Dansk som hon var tog hon en snaps till frukost, en gammel dansk vid middag och en dumonnet till kvällen.

Var det därför hon blev så gammal???

Vid den här begravningen fanns inga frågetecken eller varför? det här var naturligt! Man måste få sluta sina dagar när man är 103 år. Hon hade helt enkelt levt färdigt!

Stå inte och lipa och gör er till på min begravning sa ofta Mammy och det gjorde vi inte heller och det var bäst att lyda när vi följde henne till den "sista vilan".


Här är Mammy då hon fyller 102 år i full gång med att klippa sina rosor!



Av Tin - 8 december 2008 20:10




I bland händer något som man inte tänkt sig och som gör att alla

julförberedelser

och annat, får läggas åt sidan.

Det är längre inte så viktigt!

Jag är övertygad att jag hinner i fatt er ändå om jag slipper baka pepperkakor. Är det ok att jag köper en burk? Tack det var snällt!

Nu tar jag en paus från bloggandet!


Kram!!!




Av Tin - 7 december 2008 16:48

Jag gjorde lite fint här till advent men sedan vett i tusan, har det inte hänt någonting. Jo ett par patetiskt uppsatta ljusslingor har kommit upp i trädgården i dag. Ja men hur lätt är det! Sladden är för kort eller också är det för långt till en kontakt, jag vet inte vilket. Busken är för stor och slingan för liten.

 Ja, då får det helt enkelt bli som det bli.

Inte har jag bakat lussebullar eller pepparkakor eller gjort mig till med att göra pepparkakshus. Inget julgodis eller besökt någon julmarknad. Inte en enda julklapp har jag inhandlat. Men jag har smakat på glögg!!! De ni, alltid något.

Jag börjar nästan tycka synd om mina barn. De kanske går och fundera på om här ska bli jul överhuvud taget. Stackarna!!!


Av Tin - 7 december 2008 09:59


Andra advent redan, jag hinner inte med tiden den går så fort. Det är snart jul!

Vi tog en extra lång morgonrunda med hundarna för det gäller att passa på när det inte regnar!

Väl hemma igen ska vi ta fram lite frukost och upptäcker att kylskåpet inte är kallt!!! Fattas bara det nu också, att behöva köpa nytt kylskåp nu i jultider och allt :(   Det är väl ändå typiskt!!!

Efter lite kollande och fixande är det....igång igen!!!

Vad glad jag blev :) Det var en stor cocacola som hade hindrat dörren från att stängas ordentligt. Den som var där, sist igår kväll, observerade inte detta. Men jag är glad att det var enkelt att åtgärda men coca cola är inte

 nyttigt! och abslolut inte bra att ha i kylskåpet! Tänk vad den ställde till det för oss så här på andra advent.





Av Tin - 6 december 2008 20:18


Nu har vi alla här lekt mörkerkurragömma. Hela huset släcks ner och enda ljuset är det som skiner in genom fönstret från gatlampor utifrån. Barnbarnen älskar denna lek som går ut på att en person står i köket och räkna till 40. Man kan ställa sig tryckt mot en vägg utan att synas eller bakom en gardin. Det är lite läskigt att leta i mörkret då man med handen får känna under bord och bänkar för du ser inte riktigt om det är någon där.

Man får ha hjälpmedel och det är....hundarna. De gillar denna spännande lek. Matte hittar de alltid först naturligtvis, suck! Det är ju fuskigt! Men den som ger sig in i leken får leken tåla...


Av Tin - 6 december 2008 17:29

Vilken tur att vi har en massa ljus att tända och kan skapa lite mystämning med dem. Ute regnar det oavbrutet och är hur otrevligt som helst. Trist och grått har det varit hela dagen men nu är det mörkt så vi slipper se eländet!

Här inne är det varmt och skönt och god mat väntas. Sedan blir det mys i TV-soffan för vi måste ju se vem som blir stjärnan på is.

Ha en bra lördagkväll vad ni än ska göra!

Av Tin - 6 december 2008 10:10


KRAM och ett stort

GRATTIS!

H

på din födelsedag


Vi kommer snart!

Ovido - Quiz & Flashcards