Alla inlägg den 16 december 2008

Av Tin - 16 december 2008 21:46


Nu har jag suttit och arbetat en stund med att förbereda morgondagen då jag ska besöka ett arbetslag.

Jag ska förmedla värdegrund med bemötande som tema.

Spännande!!! Jag ser fram emot morgondagen!

Jag hoppas att hela gruppen är en pratglad sådan så det blir en bra diskussion. Men det brukar inte vara några problem. Vårdpersonal brukar vara "goa" på att prata :)


                                    *****************


I morgon är det en vecka kvar till julafton. Vill bara påminna mig själv om det. Ja men, här måste ju städas och pyntas! Ja ja vad är väl en bal på slottet....jag tar det med ro, fortfarande. I morgon kväll ska jag ta ett litet bus och fixa lite om jag inte skjuter på det tills nästa dag ha ha

Jag har i alla fall några tomtar i köket, alltid något.

Nu ska hundarna få gå ut och lyfta på benet och sedan blir det att krypa till kojs.

NATTI!


Av Tin - 16 december 2008 19:00


Så har jag glömt att skicka julkort igen....med vilja faktiskt! Men hur retfullt är det när man skickat till vänner och bekanta och kanske obekanta men de har varit bekanta för länge sedan och ändå glömmer man någon. Det upptäcker man den dagen man får ett julkort från just den personen och vad gör jag då...jo försöker få till ett nyårskort. Har vi tur kommer det fram i tid men i sämsta fall några dagar efter nyår.

Men visst är de vackra, julkorten! och kylen och frysen får ju också lite pynt till jul ;)

Fast de är ju klart, jag skickar inga och får inga tillbaka men jag är lika glad för det:)


Av Tin - 16 december 2008 16:32


Det är verkligen kul att man får uppskattning för det jobb man lägger ner. I dag, som jag berättat tidigare, var alla instruktörer för de olika blocken, bjudna till Karlskrona konsthall. Långbord hade dukats i den stora salongen där vi åt gravad lax med tillbehör.

En rundtur för att titta på konsten som klädde väggarna var given.

Under kaffet fick vi en föreläsning av textilkonstnären www.annikaekdahl.se  För mig som inte fattar något när det gäller vävning var det fantastiskt att se hennes värk.

Att kunna väva tetaljer som människor, blommor och djur, hur svårt är inte det? Jag som ens inte kan väva en matta.

Hon berättade en liten kul grej! Hon hade ett stort tygstycke som hon tog med sig på olika platser som tex på Polenfärjan. Där kunde vem som helst få sy vad de ville och just på färjan var det många som ville sy i stället för att hänga i baren. På hennes hemsida finns det bilder när de sitter och syr på duken.

Detta har nu blivit en lång duk som hon alltid ha med sig.

En kul grej, kanske skulle prova hemma. mina gäster kanske vill sy....eller inte.....


Projektet kompetensstegen är slut vid årsskiftet men fortsätter i en annan form, spännande!


En trevlig och kulturell eftermiddag! När vi gick hem fick alla instruktörer en ros. Tackar! Tackar!

Av Tin - 16 december 2008 09:03


Jag vaknade inte av något jordskalv men jag förstår att de som gjorde det, blev rädda innan man fattar vad det är som händer.

Skalvet var ju inget litet heller. Så kraftigt jordskalv har det inte varit i Sverige på dryga hundra år.

Antingen sov jag väldigt gott eller också kändes det inte här där vi bor.

Morgonpromenaden är avklarad, kaffet och läsa tidningen lika så. Ja ha, vad ska jag nu göra hmmm....



Ja just det! Nu blir det en sådan förmiddag, att förbereda att komma i väg vid middagstid. Hundarna ska vara välrastade. Jag ska vara i skick att kunna gå ut och möta folk.

Jag ska på en liten avslutningsfest kan man kalla det. Projektet "kompetensstegen" avslutas. I projeketet har jag jobbat som värdegrundsinstruktör och givetvis kan vi inte avsluta värdegrundsarbetet i äldrevården. Mitt roll och arbete fortsätter! Men hur fortsättningen blir vet jag inte än, men jag hoppas, hoppas, hoppas att det upptar en stor del av min arbetstid.

Det är ett inspirerande och viktigt arbete!!!


 ****************************

Nu börjar reklam om raketer och smällare trängas i brevlådan och jag bävar för denna tid.

Förra året höll man på att "smälla" avigt och rätt, när som helst, dag som natt från början av december till april månad. Hur trött på detta blir man inte?

Både människor och djur far illa av detta.

Jag har ju hundar som bekant och Lisa är jätte rädd för smällare och vägra gå ut! Det finns många hundar som måste ta lugnande för att klara av att "leva" under denna tid och det är bedrövligt.

Nyårsafton! självklart! vid tolvslaget, smäll och skjut!!!

Då vet vi, alla djurägare, att den tiden ska vi inte gå ut.

I år ska man ha tillstånd för att inhandla dessa fyrverkerier och det låter ju jättebra.....om det funkar (tveksamt).

Vidare ska man vara 18 år. Det är lite märkligt, har ni tänkt på det? alla 18 åringar är så småväxta vid jultid....

Jag uppmanar ALLA att använda fyrkverkerier och smällare bara under tolvslaget! och vidare.....ge inte smällare till era barn att skjuta i tid och otid.

Om vi hjälps åt blir det en skön jul och nyår för alla!

Ovido - Quiz & Flashcards