Direktlänk till inlägg 29 september 2008

Klä upp sig, inte klä ut sig.

Av Tin - 29 september 2008 21:21


Nu är jag redo att föreläsa i morgon. Ibland förstår jag inte varför jag utsätter mig för detta. För jag är nervös men det är bara bra för då tar man det på allvar.

Nu ska jag bara "rota" fram kläder för morgondagen.

Det är viktigt att tänka på hur jag är klädd - andra gör det.

Jag har fått lära mig att klä sig ett snäpp bättre än mina åhörare, men ändå har samma stil så att de känner igen sig i mig.

Det är viktigt att tänka på att klä upp mig, inte klä ut mig.

Det är viktigt att det fortfarande är jag.

Nu har jag ingen aning om hur dessa åhörare brukar klä sig och då väljer jag mörka enkla kläder har jag lärt mig.

Mörka kläder uppfattas som enkla och stilrena och ger ett seriöst intryck. Ingen kan tycka att jag är felklädd.

Hos kvinnor som föreläser är det kragen, smycken och örhängen man fokuserar på. Även om inte åhöraren själv är medveten om att han eller hon noteraren avvikelse, har det stor betydelse för hur jag kommer att uppfattas.

Ni ser, det är mycket man ska tänka på som föreläsare!!!


Det som ofta gör ett gott intryck är bl.a.:

  •  mörka färger på kavaj, kjol och byxa
  • enkla, ljusa, enfärgade skjortor och blusar
  • mörka välputsade skor
  • accessoarer som klocka, pennor, portfölj och glasögon i gott skick
  • diskreta smycken
  • lugna gester
  • leenden
  • bestämda rörelser
  • rak kroppshållning
  • stadig och varm blick

Fånigt kan man tycka, att vad jag har på mig har betydelse, men det har betydelse. Jag värderas inte bara för vad de hör utan också vad de ser.

Det känns lite läskigt men som sagt var nu är det bara att löpa linan ut.




 
 
Singo

Singo

29 september 2008 23:10

Vår föreläsare i fredags hade en rosa stickad poncho och ett svart brett plastskärp ovanpå. Gissa om det sken åttiotal och var fruktansvärt störande och fult! Kunde knappt höra vad hon sa! Så du har rätt. Klapprande små högklackande skor är också irriterande. Och så går personen fram och tillbaka, klappetiklapp...

http://singo.bloggagratis.se

 
Singo

Singo

29 september 2008 23:13

Måste också lägga mig snart! Vill bara inflika: Tänk på dem på Aktuellt på tv. De måste vara korrekt klädda annars tappar man fokus. Hur många tanter tror ni inte har ringt och klagat på felknutna slipsar och oknäppta knappar!?

http://singo.bloggagratis.se

 
Sister Disco

Sister Disco

30 september 2008 07:02

jag håller tummarna för dig idag! det kommer att gå finfint.

http://sisterdisco.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tin - 24 november 2009 12:18

Att skriva här i bloggen har varit väldans kul...men var sak har sin tid eller hur? Jag borde ha väldans spännande saker framöver att skriva om men det tänker jag inte göra...   Jag har fått ett nytt jobb som teamledare och det ska bli så spänn...

Av Tin - 18 november 2009 23:14


Min lilla prinsessa...         

Av Tin - 18 november 2009 23:07


Visst är jag en snygging....        Harry...mattes bus! ...

Av Tin - 3 november 2009 18:19


   Lisa och Harry   Snällt sitter de nyklippta vovvarna och väntar på matte som gör sig redo för en promenad.     ...

Av Tin - 3 november 2009 10:06

Lisa är den förståndige av hundarna och hon vet så väl vad som är på gång...klippning. Då har man ju inte så bråttom in precis, nä då, då kan man springa i trädgården, vara väldans upptagen och jag kan ropa mig hes...för hon hör inte...vill inte... ...

Ovido - Quiz & Flashcards