Alla inlägg under augusti 2008

Av Tin - 20 augusti 2008 07:36

God morgon!

Ska åka till jobbet om en stund. Har sexturen i dag. Nej! ha ha, det är inte vad du tror! Är lite sen och måste åka nu. Jag förklarar sedan.

Ha nu en riktigt god dag, vad du än ska göra och ta det lugnt!

Tin

Av Tin - 19 augusti 2008 21:44

En jul köpte jag en påse valnötter och det är väl inget märkvärdigt med det. Det gör väl många för att knäcka dem och äta upp dem. Men jag funderade på om jag kunde få dem att gro. För att nötter ska gro behöver de en frostperiod så jag tänkte att om jag gräver ner dem i sandlådan under vintern så får de en frostperiod. Ibland tänker jag till eller hur? Smart! De fick ligga där tills våren kom för jag glömde liksom bort dem.

Nu var det så att denna vintern var ovanligt mild så när jag grävde fram dem var de alldeles mjuka och äckliga. Jag slängde dem. Tusan också!

Men jag ger mig inte så lätt. Nästa jul köpte jag nya och funderade på var jag skulle lägga dem för att få en frostperiod. Frysen! Där är det iskallt och frostigt. Så fick det bli. De låg i en påse i frysen tills våren kom då plockade jag fram dem. Nu var de inte mjuka. Jag sandpapprade lite lätt på dem och sedan planterade jag de fem nötterna i var sin kruka. Krukorna vattnade jag försiktigt.

Efter flera veckors uppsikt över dem såg jag...ingenting hända. Det här går inte tänkte jag och petade försiktigt i jorden till jag såg valnöten. Den var alldeles mjuk. Jag tog upp den och kunde lätt dela på den och vita små maskar kröp i den. Fy vad äckligt! Jag undersökte varje kruka en efter en och de nötterna såg lika dan ut som den första.

När jag skulle kolla den sista satt den fast och gick inte att ta upp. Den hade börjat gro!!!

För att göra en lång historia kort har jag ett litet valnötsträd i min trädgård som jag själv har drivit upp. jag är riktigt stolt över mig själv att det lyckades till slut.

I Sverige finns gamla, stora valnötsträd så det är inte alldeles ovanligt.

Men de som planterade dem kanske inte hade ett sådant bestyr som jag.


Mitt Valnötsträd


Av Tin - 19 augusti 2008 11:47

Vad skönt att skolan börjar denna veckan och allt blir som vanligt igen. Nej! jag ska inte gå i skolan, men "barnen" och då kan jag göra vad JAG VILL på mina lediga dagar mitt veckan. Tro inte att jag är ensam om att tänka så här. Det gör alla mammor.

 Varför tror ni att vi mammor köper nya kläder till er, första skoldagen? Snygga jeans och ett par häftiga tröjor. Ville du ha en ny skolväska? okey, ta det också, jag betalar!!!

Det är för att ni verkligen ska tycka att det är kul att gå till skolan och då har vi, mammor, inte dåligt samvete för att vi vill ha en alldeles "självledigdag".

Det är så skönt när sommaren går mot sitt slut och hösten är på väg. Nu kan jag snart ut och "hösta" i trädgården. Jag bara längtar dit! Snart fylls plantskolorna med nya växter och det är att himmelrike att åka dit och få inspiration.

Hur mycket är klockan? Oj, alldeles förmycket! Jag ska ju snart börja jobba. Måste avsluta här.

Vi hörs när jag kommer hem från arbetet.

Av Tin - 18 augusti 2008 21:04

Nu är vi hemma igen! Den första körlektionen gick riktigt bra! Det var bra att ni höll er hemma så vi fick träna ifred.

Start och stopp. Ni vet hur svårt det var i början att komma iväg utan "sketstopp" eller "kaninskutt". Men Jennifer lärde sig snabbt, bra jobbat!!!


Av Tin - 18 augusti 2008 16:31

Nu är det dags! Nu blir det övningsköra av, så ni som har tänkt att ut och köra i kväll kan hålla er hemma eller på berhörigt avstånd. Vi fick alla papper från länstyrelsen i dag och jag är godkänd som handledare för min dotter eller kanske det var otur, jag vet inte. Det är i alla fall inte lätt att lämna över ratt och pedaler till en nybörjare men jag är inte orolig, det ska nog gå bra. Vi börja lite försiktigt på en ödslig väg där vi får vara ifred och träna och där kan inte hända så mycket. Bred väg, inga stenmurar eller andra bilar som är i vägen. Jag har funderat på att klä min bil med tjocka madrasser men det är väl att ta i och skulle bara dra till sig uppmärksamhet. Jag lovar att komma tillbaka senare i kväll och rapportera hur det gått.


Av Tin - 17 augusti 2008 21:51

Hej kära bloggare! 

Kan vi vrida tillbaka klockan och dagarna och låtsas att det är fredagskväll. Är det helt omöjligt menar du?  Men erkänn att det hade varit skönt. De lediga dagarna försvinner alldeles för fort. Okey, då är det måndag i morgon och ny arbetsvecka.

Men du, det är snart helg igen! Jag lovar!

Av Tin - 17 augusti 2008 14:12

Vilket regnväder! Men det gör inget. Vi har haft en väldigt trevlig helg! Förenat nytta med nöje kan man säga. Vi har precis kommit hem med husvagnen och två nyklippta, fina hundar.

Vi har varit på Krukö http://villarosa.se

Kickie och Christer har som alltid bjudit på god mat och dryck. Vi badade i poolen (29 grader, helt ok :) Natrurligtvis blev det mycket "hundsnack", hundägare som vi är. Det var nöjet!

"Nyttan" var att Kickie klippte våra hundar och det var verkligen välbehövligt!


Av Tin - 16 augusti 2008 10:23

Godmorgon!

Här råder ingen sovmorgon! Båda hundarna har badat och luktar så gott, ja, som en Honungsros!

Honungsrosen klättrar fort och högt. Den blommar med massor av gulvita små blommor och doftar underbart!

Har du ingen Honungsros, ska du absolut plantera en i din trädgård. Den klär snabbt in pergolor och staket.


Honungsrosen i full blom


Ovido - Quiz & Flashcards