Alla inlägg den 6 augusti 2008

Av Tin - 6 augusti 2008 15:13

Jag tycker att det är härligt med en egen trädgård och särskilt när man har två hundar. Det är juvligt att sätta sig och äta sommarfrukost vid cafébordet medan hundarna nosar omkring och ska kolla vilka andra djur som har varit i trädgården under natten. Hoppas bara att någon katt inte är kvar i trädgården för har man väl tagit sig in är det inte lätt att ta sig ut. För hundarnas skull har vi inhägnat överallt vilket samtidigt har gjort så att vi fått olika "rum" i trädgården. De har alltså inte fritt spel över hela trädgården samtidigt. Rummen har delats in med häckar, staket, nät med sammanlagt sju grindar och portar.


Jag får ofta höra att "fy vad jobbigt att sköta allt detta" men jag har ett motto att allt jag gör ska vara lättskött, liksom sköta sig självt när det är klart. Plantorna tätt planterade och täckbark gör att inte ogräset kommer så lätt.

Sedan vill jag tillägga att jag inte är så petnoga. Det gör inget om det är lite ogräs här och där.

Vi älskar sten och vatten i trädgården, det gör den levande och inte så stel. Stenen som ligger på innegården är den grå Ölandsstenen och den är väldigt tung. Min man la den själv och klarade detta med att bara bryta en tå, stortån.

Ett vattenspel finns i rabatten där och den har ett mjukt "plaskande". Dit kommer många smådjur nattetid för att dricka. Igelkottar, paddor och annat kanske också som vi inte vill veta om.

Dammen på baksidan är inte stor och djup men det var inte det jag var ute efter utan bron, som man kan gå över dammen till andra sidan.

Några vattenbad till småfåglarna ställer jag alltid ut. Fåglarna är ofta där och bada och samtidigt är de en snygg prydnad. Jag gör dem själv av betong och rabarberblad.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards