Alla inlägg den 4 augusti 2008

Av Tin - 4 augusti 2008 23:10

Här kommer ett TIPS!

Har du ätit maräng utan ÄGG! Det låter konstigt eller hur?

Men det finns, ja i nästan alla mataffärer.

Va ´gotts märke har inga ägg i sin maräng!

Den är gjord av skummjölkspulver. Jag har ringt till företaget försäkerhetsskull och kollat.

Vilken fest här hemma när vi kunde äta marängbottnar med frukt och grädde i mellan.

Eller de vanliga små marängerna till jordgubbar och glass!

MUMS!!!


Av Tin - 4 augusti 2008 22:33

Jag hittade en gammal cykel i vårt förråd och tänkte först slänga den. Den var trasig både här och där. Jag stog och funderade en stund...tänkte att man kan ju kanske använda den till något. Ja, inte till att cykla med förstås utan...ja i trädgården!

Så fick det bli. Hela cykeln målade jag vit och hittade en cykelkorg att klä med... ja just det, mossa!

Nu har jag blivit väldigt mossig men det är just vad jag är. Jag köpte några söta minirosor och murgröna och planterade i mosskorgen.

Tänk att en gammal cykel kan bli så fin igen! Den ställde jag på baksidan, bland buskarna. Inte för att gömma den men jag vill att det ska se ut som om någon naturligt har ställt den där. Nu kan klätterväxter får slingrar sig i den som det redan har börjat göra.

Av Tin - 4 augusti 2008 21:43

Av Tin - 4 augusti 2008 21:26

Det här var roligt att göra saker av hönsnät så jag gick lös med avbitartången.

Jag gjorde en korg med grepe som jag sedan klädde med mossa och fyllde med jord. För säkerhets skull la jag plast i botten så att jorden skulle hållas på plats.

Några söta blommor att plantera och så var konstverket färdigt!

Det blev inte så tokigt.

Men vad jag ser ut på armarna! Det vassa nätet hade gjort långa revor på mina armar. Det såg inte klokt ut!

Jag borde ha haft något som skyddade dessa när jag jobbade med nätet. Ska inte glömma det nästa gång. Att jag inte märkte detta medan jag höll på? Men det var ju så roligt att jag inte kände de vassa "taggarna".

Korgen blev väl snygg eller hur?

Av Tin - 4 augusti 2008 20:57

Jag har sett många göra vackra och roliga saker av hönsnät och mossa så även jag tänkte försöka.

Ett hjärta kan väl inte vara så svårt att göra.

För att det klulle bli gämt och fint gjorde jag en mall av tidningspapper först som jag la över hönsnätet och började klippa i det med en avbitartång efter mallen.

Jag gjorde 2 lika stora hjärtan av hönsnätet som jag la på varandra (tänk dig göra en kudde)

"Taggarna" som blir när man klipper i nätet "flätade" jag precis som jag gjorde en sömn runt hjärtkudden.

Lämnade en öppning för att kunna fylla den med härlig mossa, ganska mycket för att den skulle bli lite bullig.

Flätade sedan i hop öppningen med taggarna.

Klart!

Mosshjärtat blev väldigt fint på dörren som leder till trädgårdslandet.




Av Tin - 4 augusti 2008 20:26

Är du allergisk mot ägg?

Här fyller jag på med recept efter hand.


Kladdkaka

150g margarin

2msk ljus sirap

3,5 dl socker

3dl mjöl

1dl kakao

1,25dl mjölk eller grädde


"Smöra" och "bröa" en form (använd gärna kokos)


Smält smör och rör i sirap och mjölken el. grädden

Blanda socker, mjöl och kakao i en bunke

Blanda i vätskan och rör till en gämn smet

Häll smeten i formen

Grädda kakan 175-200 grader i 20-25 min.


Ät den ljummen med glass eller grädde!



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards