Alla inlägg under juni 2009

Av Tin - 10 juni 2009 17:24


Vi har inte gjort annat än firat och festat i vårt hus ha ha....

I dag var det Richards tur att bli firad när han slutar nian. Det är väl inte så stort tycker en del, men det är klart att det är. Grundskolan är slut och nu börjar något annat. Sommarlovet.....mmm....som han längtat!!!



Efter kyrkan och betygsutdelning står lövade traktorer med vagnar och väntar på dem, en för varje 9:a.

Det här är en tradition här med polisens övervakning naturligtvis. De får bara köra efter varandra en speciell runda. Det är bra att de tänker på säkerheten!



GRATTISKRAMAR TILL DIG RICHARD!!! Nu väntar gymnasiet...spännande!



Det rassalar av burkar, tutar och sjungs. En del roar sig med att kasta vattenballonger på andra vagnar.

Då förstår jag varför en del hade paraplyer med sig ha ha...


Av Tin - 10 juni 2009 17:07


Hemma hade jag förberett allt för studentfesten.

Björkris och ballonger vid dörren, ny plockade vilda blommor överallt och flaggan var i topp.

En kall buffé stog i kyskåpet och bordet var dukat...



...och bara väntade på alla gästerna.


Buffén som jag "snickrat" ihop var uppskattad....kycklingfilé, skinka, rostbiff, ostar, frukt och grönt, bröd, potaissallad mm

Jag hade två sortes potatissallad men min hemgjorda var mest uppskattad...



Kall kokad nypotatis, vinägrett med vitlök, gräslök, persilja, salt och svartpeppar.

Till denna vad det gott med den kalla béarnaisesåsen (finns att köpa färdig i kyldisken)


Till efterrätt mina jordgubbstårtor och vem gillar inte dem ;)


Av Tin - 10 juni 2009 16:33


Vi stog nedanför trappan vid af Chapmanskolan och väntade på att studenterna skulle komma ut. Soligt och fint var det...vilken tur!


Vår dotter väntade innanför för dörren för att glad och lycklig rusa ut från skolan en sista gång.


Utanför står min äldsta dotter och väntar med hennes bil som Jennifer ska åka hem med.



Så kommer hon till slut...



KRAM OCH ETT STORT GRATTIS GUMMAN!!!



Är man lycklig eller...



Mormor grattar...



Fler kompisar vill åka en sväng på stan...ha ha



Glada och tjejer på plats i bilen...



Nu väntar framtiden och vuxenvärlden.

KRAM och LYCKA TILL!!!




Av Tin - 10 juni 2009 09:36


God morgon alla ni! Jag har redan varit på mina barnbarns skolavslutning i kyrkan. Det var till att stiga upp tidigt i dag med...om jag var trött? Jaaaaaaaaaaaa!!!

Men det gick över när alla de små barnen klämmer i sången "Idas sommarvisa". Det här så härligt att höra och se dessa glada och finklädda ungar.


Sitter här och äter frukost för att snart ge mig av till en annan kyrka och skolavslutning. Vår son slutar nian och det är en stor dag för honom. Grundskolan är över och något nytt börjar.


Ha en skön dag...jag återkommer!

Av Tin - 9 juni 2009 23:22


Har haft en jättetrevlig studentfest. Jag gjorde jordgubbstårtor där den lilla tårtan är till studenten själv. Den är bakad utan ägg och därför får hon egen.


Av Tin - 9 juni 2009 12:12


Är bar inne en "snabbis" måste bara tala om att jag håller på att fixa med dotterns studentfest. Vilken tur vi har...solen skiner....än i allafall får jag tillägga.


Jordgubbstårtorna står i kylen....fina? ha ha.....

Jag lovar att återkomma med massor av bilder och visa ALLT!!!

Det är bara lilla Lisa som inte är hemma, min lilla hund som ska ha valpar...vad jag saknar henne....


Nu måste jag fortsätta!

Ha det gott!

Av Tin - 8 juni 2009 13:20


Dagen med stort D börjar närma sig. Nu är det bara 7 dagar tills valparna föds med plus eller minus åt något håll.

I dag ska vi lämna henne på Villarosa där valparna ska födas. Lisa känner Kickie och Chris väl så det är inga problem.


Under natten som gick sov jag dåligt för ett öra var hela tiden riktat mot Lisa som bytte sovplats hur många gånger som helst, behövde ut och kissa, stånkade och pustade.

Hon hade svårt att hitta en skön sovställning för hennes stora mage med alla valpar.


Nu ligger både Lisa och Harry och sover gott medan jag grillar kyckling och regnet piskar mot rutan.

Jag är också trött men jag måste ju förbereda allt inför morgondagen...studenten närmar sig.



Av Tin - 7 juni 2009 22:37

Jag börjar redan nu förbereda jordgubbstårtan

och vad hör bättre ihop med jordgubbar än choklad?


Att göra chokladlöv att garnera med är inte så svårt.

Det här behöver du...



Blockchoklad, pensel och blad. Jag tar alltid rosblad för de är lite mer stadga i dem.


Smält chokladen...nu gör jag det i gryta med väldigt svag värme, nästan bara ljumen platta. Rör hela tiden.



Den den har smält penslas chokladen i ett lagom lager med choklad på bladet. Det får inte vara för tunt för då går de bara sönder. OBS! Pensla på baksidan av bladet där ådringen är. Den ska synas när det är klart.



När alla blad har fått choklad, sätt in dem i kylen för att stelna.

När det stelnat tar du bort bladet försiktigt. Ett tips är att börja där den lilla "pinnen" är som du ser på bilden.


Det färdiga resultatet ser ut så här...



Visst blir de dekorativa?


Som vanligt har jag smält för mycket choklad men det gör inget. Jag ringlar med "lätt hand" direkt från grytan över bakplåtspapper. Det här ska jag också ha som dekoration på tårtan.



Så där ja...ett moment är klart! Nu lägger jag dem i en burk i kylen tills jag ska använda dem.

Ovido - Quiz & Flashcards