Alla inlägg den 7 juni 2009

Av Tin - 7 juni 2009 22:37

Jag börjar redan nu förbereda jordgubbstårtan

och vad hör bättre ihop med jordgubbar än choklad?


Att göra chokladlöv att garnera med är inte så svårt.

Det här behöver du...



Blockchoklad, pensel och blad. Jag tar alltid rosblad för de är lite mer stadga i dem.


Smält chokladen...nu gör jag det i gryta med väldigt svag värme, nästan bara ljumen platta. Rör hela tiden.



Den den har smält penslas chokladen i ett lagom lager med choklad på bladet. Det får inte vara för tunt för då går de bara sönder. OBS! Pensla på baksidan av bladet där ådringen är. Den ska synas när det är klart.



När alla blad har fått choklad, sätt in dem i kylen för att stelna.

När det stelnat tar du bort bladet försiktigt. Ett tips är att börja där den lilla "pinnen" är som du ser på bilden.


Det färdiga resultatet ser ut så här...



Visst blir de dekorativa?


Som vanligt har jag smält för mycket choklad men det gör inget. Jag ringlar med "lätt hand" direkt från grytan över bakplåtspapper. Det här ska jag också ha som dekoration på tårtan.



Så där ja...ett moment är klart! Nu lägger jag dem i en burk i kylen tills jag ska använda dem.

Av Tin - 7 juni 2009 21:08


Studentförberedelserna har börjat på allvar. Maten är inhandlad förutom frukt och grönt som jag väntar med. Vill ju ha den så fräsch som möjligt.

Vi ska bjuda på en kall buffé som är ett smart val tycker jag.

Städat har vi gjort, lite extra innför sommaren och inte bara inför studenten naturligtvis.


Nu ska jag ut och plocka några fina rosblad och göra chokladlöv att ha på tårtan. Det blir en jordgubbstårta efter dotterns önksemål. Mandel och nötter är uteslutet så jag får hitta på annat att pryda tårtan med och det är det som är extra kul. Jag säger bara fantasi...fantasi....

Nä ut och plocka var det ju!!!



Av Tin - 7 juni 2009 12:52


Som vanligt firade vi mamma när naturen är som vackrast.

Denna gång tog mamma oss till ett vackert ställe vid en insjö...



 Där grillade vi och hade hur gott som helst. Vi hade verkligen tur med vädret, soligt men lite kyligt och det var ju bra för dräktiga Lisa.

Trots att alla inte kunde vara med var vi många ändå...



Alla syns inte på den här bilden ha ha....vi är fler än så!!!



Jag får ta ett kort på andra hållet också. Här sitter vår dotter med Lisa och Harry som älskar när det är mycket folk omkring dem...stora som små.

Det var fler hundar i församlingen och gjorde det extra spännande men det hindrade inte Lisa och Harry för att uppföra sig...



Sitta stilla och fint medan matte grilla korv.

Kan undra om vi får en smakbit?



Här sitter Jag och min dotter tillsammans med Lisa och Harry.







Ovido - Quiz & Flashcards