Direktlänk till inlägg 7 juni 2009

Att göra chokladlöv

Av Tin - 7 juni 2009 22:37

Jag börjar redan nu förbereda jordgubbstårtan

och vad hör bättre ihop med jordgubbar än choklad?


Att göra chokladlöv att garnera med är inte så svårt.

Det här behöver du...



Blockchoklad, pensel och blad. Jag tar alltid rosblad för de är lite mer stadga i dem.


Smält chokladen...nu gör jag det i gryta med väldigt svag värme, nästan bara ljumen platta. Rör hela tiden.



Den den har smält penslas chokladen i ett lagom lager med choklad på bladet. Det får inte vara för tunt för då går de bara sönder. OBS! Pensla på baksidan av bladet där ådringen är. Den ska synas när det är klart.



När alla blad har fått choklad, sätt in dem i kylen för att stelna.

När det stelnat tar du bort bladet försiktigt. Ett tips är att börja där den lilla "pinnen" är som du ser på bilden.


Det färdiga resultatet ser ut så här...



Visst blir de dekorativa?


Som vanligt har jag smält för mycket choklad men det gör inget. Jag ringlar med "lätt hand" direkt från grytan över bakplåtspapper. Det här ska jag också ha som dekoration på tårtan.



Så där ja...ett moment är klart! Nu lägger jag dem i en burk i kylen tills jag ska använda dem.

 
 
Kristina

Kristina

8 juni 2009 08:06

Dom blev ju kanon fina!! Det ska jag testa någon gång, jag älskar ju choklad!!

Vad skönt att du verkar ha koll på allt och ni verkar förbereda i god tid. Gör man det så blir allt mycket lugnare.

Hoppas Lisa får det bra hos Kickie och att valparna snart kommer. Jag väntar med spänning!! :)

Kram

http://kristinas.bloggagratis.se

 
Ammis

Ammis

8 juni 2009 20:45

Vad snitsigt!!! Du har fantasi du men det har jag sagt förut, kreativiteten bara lyser om dig. Kul med nått ovanligt men dom är väl bara till dekoration?? Inte kan man väl äta rosblad??? Lycka till med studenten.

kramelikramar

http://ammis.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

8 juni 2009 21:14

Ohh vilka fina chokladlöv...du är mig en redig fixare du!

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tin - 24 november 2009 12:18

Att skriva här i bloggen har varit väldans kul...men var sak har sin tid eller hur? Jag borde ha väldans spännande saker framöver att skriva om men det tänker jag inte göra...   Jag har fått ett nytt jobb som teamledare och det ska bli så spänn...

Av Tin - 18 november 2009 23:14


Min lilla prinsessa...         

Av Tin - 18 november 2009 23:07


Visst är jag en snygging....        Harry...mattes bus! ...

Av Tin - 3 november 2009 18:19


   Lisa och Harry   Snällt sitter de nyklippta vovvarna och väntar på matte som gör sig redo för en promenad.     ...

Av Tin - 3 november 2009 10:06

Lisa är den förståndige av hundarna och hon vet så väl vad som är på gång...klippning. Då har man ju inte så bråttom in precis, nä då, då kan man springa i trädgården, vara väldans upptagen och jag kan ropa mig hes...för hon hör inte...vill inte... ...

Ovido - Quiz & Flashcards